Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Krugerpark ZA

Woensdagavond 15 juni, we hebben een klein hutje met een bed, wastafel en koelkast (heel belangrijk), een gezamenlijke badkamer (als op een camping) en keuken. Wij dachten, ingerichte keuken, met gezamenlijke potten/pannen en bestek. Maar, die keuken bevat om precies te zijn, een wasbak en een kookplaat, punt. Sta je dan met je yoghurt met banaan en koffiesticks, voor het ontbijt. Maar, ze zijn in Kruger niet gek, er wordt van alles verkocht in de winkel, multifunctionele bekers, eerst yoghurt, dan sap, dan koffie en ’s avonds rosé. En we hebben een multifunctionele koekenpan, om water te koken. Ze hadden ook een mini fluitketel, maar daar kunnen we de knoflook niet in bakken. We willen met minimale middelen, het maximale bereiken. Ofwel, beetje aan tobben. Dat hoort ook bij dit soort reizen, zelf braaien en ontbijten is toch het leukst. Om 20.00 uur begon onze nacht gamedrive. Het is hier wat drukker dan in de kleine parken, waar we al geweest zijn. Er kwam een mega truck voorrijden, daar alleen al werd je verdrietig van. Dan zal ik nog een geheim vertellen, ’s nachts is het donker en zie je niets. Er waren lampen om oogjes te spotten. We hebben vooral nijlpaarden, op land, gezien. De komen na zonondergang het water uit, om te grazen. Overdag gaat dat niet, hun huid kan niet tegen de zon. Nu dus wat rond zien grazen, op hun korte pootjes. Na 2 uur, net voor het einde, ook nog een olifant. Of ik dit leuk vond, nee, zeker niet. Morgen bij daglicht gaan we zelf wel spotten. Ook nog eens hartstikke laat ;-). Wij zijn deze weken tussen 20.30 en 21.30 uur naar bed gegaan. Eerst omdat het berekoud was, maar nu ook wel omdat je zoveel te verwerken hebt. We hebben die 10 uur, op een nacht, echt nodig. Je krijgt vanzelf een heel ander ritme (bevalt me wel).

Donderdag 16 juni merkte we weer dat we echt in toeristisch gebied zitten. Net na 5 uur begonnen er al auto’s te rijden, voor een ochtend gamedrive. Wij hadden die behoefte niet en werden net na zevenen, toen er ook gepraat ging worden, echt wakker. Gelukkig maar 1x naar de wc geweest, net na 5 uur, toen de geluiden begonnen. Dat naar buiten is toch wel koud ’s nachts. ’s Morgens dus, self making breakfast. Bleek er gekookt water uit de kraan te komen, in de gezamenlijke keuken. Kijk dat is luxe. Heb nu de koekenpan gebruikt als bord, die waren we nog vergeten. En brood getoast, dus al volop munifuncioneel. Tafel klaar maken, buiten. De zon schijnt. Shit, hier geen apen die je eten meenemen, maar knalblauwe vogels gingen er bijna met het brood vandoor. Had het net op tijd door, zn snavel stond er al in. Zattie ook nog op tafel te schijten, nou hoe natuurlijk wil je het hebben. Prima ontbijtje, inpakken en rond 9 uur reden we weg. Vandaag richting andere kant van het Krugerpark, waar we ook nog 2 nachtjes blijven. Lekker door het park gereden, dieren spotten, tussendoor een bakkie bij een restcamp en weer verder. Vandaag weer een boze olifant op ons pad. We stonden tussen hem en zn familie in, kon hij niet waarderen. Toch maar ff de auto in zn achteruit gezet. Rond 3 uur waren we in ons volgende restcamp, Pretoriuskop, lijkt stuk groter en nog toeristischer. We stonden zelfs in de rij, om in te checken. Klein “ rijtjes” huisje, is van ons, de komende 2 nachten. Zelfde als vorige, een bed, wastafel en koelkast en buiten een tafel/stoeltjes en een braai. Best geinig, 6 buren, die allemaal de braai aan hebben, volop vuurtjes. Beetje tobben met de artikelen die we tot onze beschikking hebben, maar top etentje zo. Weer een heerlijke dag.

Vrijdag 17 juni, na ons selfservice ontbijt, we worden steeds handiger, zaten we om 8 uur in de auto. Het was koud, 8 graden om 8 uur, 9 uur 16 graden en 10 uur 23 graden, maar buiten ontbijten bij 8 graden, is echt camperen. Maar, vandaag, we hebben er jaren over gedaan, we zaten pas op 4 van de big 5. We hebben vandaag, in 1 dag, wel een hele lange dag, de big 5 gespot. De ochtend begonnen met de buffels, hele groep, de olifant, ook met kleintjes en, net voor de koffie, de leeuwen. Daar stonden zoveel auto’s bij, en ze waren zo ver weg dat we maar snel doorgereden zijn. We zijn tenslotte in Tembe elephant park, al verwend, met leeuwen op de weg (je raakt verpest he). Halverwege de middag, 3 neushoorns, langs de kant van de weg. De volwassenen zijn hier “ beschadigd”, de hoorn is afgezaagd. Heel ander gezicht dan in eSwatini, maar begrijpelijk met het oog op stroperij. Dit park is zo immens groot en toeristisch, valt niet goed te controleren. Wij zijn meer van de kleinschalige parken, maar toen we rond 3 uur een luipaard over zagen steken, waren we toch blij hier te zijn. Nog nooit in het wild gespot. Hij liep op zn gemakkie de weg over, toen we aan kwamen rijden. Helaas ging het toch iets te snel, voor een mooie foto, in het gras was hij snel onzichtbaar. Maar, check, afvinken die 5. Rond 4 uur terug bij ons kamp, we gaan maar weer braaien, beetje aan tobben.

Zaterdag 18 juni zitten we iets over 8 uur in de auto. Alles weer ingepakt (het lijkt of we steeds meer zooi krijgen, maar alles is nu verdeeld over 38 tasjes), na 3 nachten Krugerpark, gaan we door naar Sabie, een stadje net buiten Krugerpark, ruim 80 km rijden. Eerst nog 2,5 uur door Kruger, beetje spotten en bij de Paul Kruger uitgang, het park verlaten. We komen een soort plaza tegen, waar we een bakkie hebben gedaan, met een mega chocoladecake. Gisteren vroegen we, in Kruger, wat is de cake van de dag? Dat was toen, dat er geen cake gebakken was, ook lekker. Nou, dat hebben we vandaag ingehaald. We rijden naar een wat “betere” buurt in Afrika, lijkt het, hoewel je dat aan de weg dan weer niet zal zeggen, potholes overal. Het stadje Sabie, heeft allemaal stenen huizen / gebouwen, de omgeving is groen, veel macadamia bomen (de noten komen blijkbaar hier vandaan). We slapen 3 nachten in een guesthouse, in de stad, een klein boven appartementje met balkon. Ziet er top uit en lekker weer “thuis” douchen en naar de wc, heerlijk, niet ’s nachts eerst je trui en slippers aan, voor het plassen en daarna koude voeten hebben. Einde middag zijn we naar de brewery gelopen, kleine bierproeverij van de streek, weggespoeld meet een pizza. Di is een prima plek, voor de komende dagen.

Ageeth

Wat een belevenissen! Heerlijk dat tobben met als beloning toch the big five gespot.