Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van st. Lucia (ZA) naar Ponta d' Oura (Moz)

Maandag 6 juni hadden we een rit van 220 km op het programma staan, naar Tembe Elephant Park. Beetje snelweg, beetje N weg. Het verschil is niet heel groot. Op de snelweg staan de verkoopkraampjes ook langs de weg, op de N wegen steken er onverwacht, als je 100 rijdt, dieren over. Een koe deed dat (toevallig) op een zebrapad (toen we toch zachter moesten rijden). Geiten deden dat gewoon, zo van ik ga ff eerst, let je even op? Rond 1 uur waren we bij Tembe. We slapen 2 nachten in een safaritent met buitendouche. Alle maaltijden en 2 gamedrives per dag zijn inbegrepen. Best druk, 2 uur lunch, 3 uur gamedrive, tot 6 uur, 7 uur eten. ’s Morgens om 6 uur before the gamedrive breakfast, half 7 gamedrive en om half 10 ontbijt. De eerste gamedrive begon saai, de zon scheen nog, hier en daar wat overstekend wild en toen een mega olifant. Park staat bekend om de grootste olifanten van Afrika, dit was er wel 1, met enorme slagtanden. Heel gaaf. Tijdje staan kijken, toen de chauffeur zei, nu snel rijden, er zijn leeuwen. Zoooo, we werden even goed heen en weer geslingerd, het was inmiddels koud, trui aan, jas aan, maar 3 vrouwtjes leeuwen op de weg. Heel leuk. Wat denk je daarna? Iets verder doorgereden, uitstappen, tafeltje werd gedekt en de koelbox kwam tevoorschijn, borreltijd in de bush, bij ondergaande zon, schitterend. Netjes om 6 uur terug bij het kamp. Wat een mooie dag. Het (buiten) douchen laten we even schieten, tot morgen, als de zon weer schijnt, het is nu echt veel te koud. Eten en op tijd liggen, anders komen we niet aan onze rusturen. Morgen iets over half 6 de wekker, zomaar 2 uur netto slaaptijd minder ;-).

Dinsdag 7 juni liep de wekker af om 5.40 uur. In de tent is het best fris, ook als het ’s nachts 10 graden is, heerlijk weer die elektrische deken. De ochtend was koud, sjaal om en muts op, weer. Eerst een bakje yoghurt, toen de gamedrive. Er lagen dekentjes in de open jeep, geen overbodige luxe. Weer vooral genoten van een 4tal vrouwtjes leeuwen en toch ook leuk, dit x koffietafel in de bush. Rond half 10 terug bij de lodge, zon scheen inmiddels, ff ontbijtje met eieren en toen, alle stof afspoelen, het kon inmiddels, onder de buitendouche. Heerlijke warme douche, tussen de bomen/ struiken, met vogelgeluiden op de achtergrond. Knap je van op. Tijd voor een bakkie. We hadden paar uurtjes om te relaxen, lekker, voor de tent. Van alles te beleven, aapjes, hertjes, kipachtigen, kwam allemaal langswandelen. Een aapje was zo brutaal om, toen ik heel even weg liep mn colaglas te pakken, met zn zandpoten, ik hoorde het net op tijd. De avond gamedrive was er 1 uit de categorie, best spannend. Het was een olifantenavond. We kwamen er een stuk of 10 tegen, in een groep. Wij kijken en volgen en toen werd er 1 geïrriteerd en zaten we opeens tussen 2 olifanten in. 1 begon te tetteren. De, gelukkig, ervaren chauffeur ging langzaam rijden. Die voor ons werd achteruit gedrukt, die achter ons begon te rennen. Opeens waren we er tussenuit, maar ik denk wel, dat je mn ogen steeds groter zag worden, met vraagtekens, hoe loopt dit af? Wij zaten nl achterin en zagen die olifant steeds dichterbij komen, met zn slurf zwaaiend.

Woensdag 8 juni begonnen we kwart over 6 ’s morgens al aan de gamedrive. Het was koud en vochtig, dat vonden de dieren ook, echt niets gespot, alleen een fantastische zonsopkomst. Ook mooi, maar weet niet o 3 uur kou kleumen, daar voor staat. 9 uur waren we terug bij de lodge, nog tijd om heerlijk warm (buiten) te douchen. Als de zon hoger staat, is het direct warm. Na het ontbijt vertrokken we, naar Mozambique. Best beetje spannend, visum is in Nederland niet gelukt en extra autoverzekering, verplicht in Mozambique, vanuit ZA ook niet gelukt. Afrika uit, ging redelijk snel. Moesten opeens ons fototoestel aangeven, en dan door naar het volgende raam. Niemand die ooit nog naar dat briefje vraagt, maar er heeft weer iemand werk. Toen kwam het, Mozambique in, een gebouwtje links en een gebouwtje rechts, welke zullen we proberen? Rechts, bleek goed gegokt. Mannetje 1, kijkt naar ons vaccinatiebewijs en paspoort, door naar laatste raam. Dame roept iemand uit deurtje 1, deze gaat met onze spullen naar deurtje 3. Had al snel in de gaten dat daar “ de grote baas” zat. Dame komt terug, waar gaan jullie heen, hoelang bla bla, terug naar deurtje 3. Ze komt terug met formulieren die we in moeten vullen, gaat daarmee deurtje 3 weer in, ondertussen slaapt mannetje 1. Komt ze weer terug, in deurtje 4 wordt wat ruimte gemaakt, ze vraagt hoe ga je betalen en daar komt the big boss, uit deurtje 3. Hij gaat het hokje in van deurtje 4 en gaat echt achter de computer hangen. Ik wordt naar binnen geroepen, moet in de camera kijken, hij verwerkt e.e.a. en opeens heb ik een sticker in mijn paspoort. Ondertussen geeft hij, waar ik bij zit, de dame van raampje 4 de wind van voren, in het Portugees, kon het niet volgen. Met mijn paspoort met sticker, moet ik terug naar het laatste raampje, en wat gebeurd er, ik krijg een stempel en mag Mozambique in. Gelukkig Ruud ook. Maar, dan ben je er nog niet. Ook nog naar het linker gebouwtje, auto aangeven en uiteraard betalen. Hup, langs de grenspost. Maar, dan ben je er nog niet. Autoverzekering verplicht. Na de grens staan mannetjes in gele hesjes en die houden je aan (dat wisten we), of we een verzekering nodig hebben. Ja, graag. Ff betalen, e.e.a. invullen en hup in orde. Dus kort gezegd, 2 uur later en 150 euro lichter, zijn we echt, legaal, in Mozambique. Nog paar km rijden en we zijn bij Ponta d’Oura, daar moeten we dus echt even de 4x4 aanzetten, om bij onze accommodatie te komen. Bij het strand en tja, dat merk je. Leuk, self catering, huisje, met braai. Dan weet je het wel, op naar het dorpje om spullen te scoren voor ontbijt en braai. En ja, een biertje hadden we ook wel verdiend. We blijven hier 2 nachten, morgen doen we vooral rustig aan!

Gerrit en Annet

Spannend wat jullie zien en mee maken. We genieten van de verhalen, komisch zoals je alles beschrijft. Genieten doen jullie zeker.
Lieve groet van ons.

Greet en Koos

Wat een prachtig verhaal weer, jullie maken wel ontzettend veel mee. Geniet er van.
Liefs van ons

Dorothé

Weer geweldig veel meegemaakt.....super blijf er van genieten!!

Dick en Wilma

Gaat hartstikke goed daar, met jullie.
Veel plezier enn, doorrr….