Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Bergville naar Umkomaas (ZA)

Dinsdag 31 mei was weer een reisdag, kleine 300 km naar Underberg. We hebben er 7 uur overgedaan (incl koffiepauze en korte lunchpauze). De wegen zijn slecht, veel potholes, waardoor je echt alert moet rijden. En dan gaat het niet om een simpel gat in de weg, soms is de hele weg weg. Bizar, weggespoeld door regenwater. Bijzondere is dat je wel tot 120 km mag rijden, terwijl er gewoon koeien en mensen langs de weg lopen. We rijden zonder navigatie, maar met routebeschrijving en wegenkaart. De bewegwijzering is niet heel up to date en verharde wegen, worden zomaar zandwegen, waarbij je je afvraagt, is dit nog de R103? Hele stukken zie je niet, op hoop van zegen, of je nog goed gaat. Soms, in dorpjes toch maar even vragen. Iemand reed zelfs voor ons uit om de weg te wijzen, alles kwam goed. Rond half 4 waren we in Underberg. Daar op zoek naar Major Adventures, om morgen de Sani-pass te rijden. Zal in de mainstreet zitten, gevonden. Wij naar dat gebouwtje. Ik begin te praten tegen die dame, in mijn “beste Engels”, ze had geen idee waar ik het over had. Je bent toch van Major Adventure? Ik wijs op het gebouw. Nee, dan moet je hiernaast zijn, in een kledingwinkel. Tuurlijk, Afrikaanse logica. Maar gelukt. Onze accommodatie zat nog 10 km verder. We hebben weer een superleuke Rondaval, met open haard. We zitten weer bij Lesotho, dus koude nacht voor de boeg. Mocht de pret niet drukken, eerst drankje bij de braai, wel binnen eten. Avondje bij de haard doorgebracht, met olielampje als verlichting. En wat denk je, we hebben weer een elektrische deken. Dat moet goedkomen.

Woensdag 1 juni, het heeft gevroren vannacht. De autoruiten zijn bevroren en zelfs in de koelkast heeft het gevroren, de yoghurt was hard. De zon doet zijn best al om kwart over 8, we konden zonder krabben weg. Vandaag rijden we zelf (lees; Ruud) de Sani-pass op en af(de hoogste bergpas van Zuidelijk Afrika, waar auto’s rijden), met onze Nissan Xtrail, maar wel met de aanwijzingen / zekerheid van de jeep van Major Adventures, die wel heel veel vragen stelde, ervaring? 4x4? In die auto? Eeeh nee, ja, ja. Als het niet lukt, pas je er in de jeep nog wel bij. Nou, gaan maar. Eerst naar de grenspost ZA, weer uit stempelen incl. vaccinatiebewijs. 8 km de pass over en dan is dat stuk niemandsland, dus geen onderhoud aan de weg, vanaf begin 4x4 nodig. We stijgen tot ruim 2800 m. Stukken waren ijzig, het was echt wel spannend, maar een schitterend uitzicht, onder je zag je hoe we gereden waren, met lichte haarspeldbochten. Bovenaan de grenspost van Lesotho, hup weer paspoort stempelen en vaccinatiebewijs. Wat ga je bovenop die berg pass doen, juist, naar de hoogste pup van Afrika, even lunchen en weer terug. Je moet er geweest zijn. Gelukkig dachten ze in Lesotho, laat maar gaan, niet weer langs de stempelpost. Terug naar beneden ZA, was nog spannender, dan heen. Het is helder, je kijkt dus de afgrond in, rijdt op een, eigenlijk onbegaanbare weg, met haarspelden. Te weten dat dit de officiële grenspost van dit gebied is. Na 8 km dalen, zagen we de grenspost ZA weer. Best gek, nu paspoort stempelen, gezondheidsverklaring en temperaturen. Ik weet niet hoe die thermometer afgesteld stond, maar ik was 33 graden en Ruud 34. Nou, zo heb je nooit verhoging. Spannende, mooie dag, schitterende route / uitzicht, mooi om 1x mee te maken, afvinken en door.

Donderdag 2 juni, het heeft weer goed gevroren vannacht het gras is nog wit, als we wakker worden. Wassen, tanden poetsen en dikke kleren aan. In het huisje is het misschien iets warmer dan buiten, maar zeker niet aangenaam. Ontbijten en pleiten. We gaan vandaag in 1 rechte lijn, kortste route, naar de kust, naar het warme weer. Uurtje of half 12 zaten we aan een echt lekkere cappuccino, in de zon, in Umkomaas, in ons t-shirtje. Het enige wat ons nog te doen stond was onze overnachtingsplek zoeken, maar dat was snel gelukt. Leuke kamer, met terrasje in de zon. Koffer open, korte broek aan, en zitten. Middagje chillen bij 25 graden. Best lekker om ’s middags na een warme douche, niet gelijk weer steenkoud te zijn. Lekker op het gemak, naar een restaurantje lopen, in het dorp, op je teenslippers en ’s avonds buiten zitten voor je huisje ipv half 9 op bed, om op te warmen, met de elektrische deken. Het is een vakantie van vele afwisselingen, we genieten volop. Morgen door naar St. Lucia (ZA).

lia

weer lekker meegenoten van jullie mooue reis . leuk om jullie te volgen , lekker genieten xx

Michel

Tip: voor navigatie. Gebruik de App maps.me en download de kaart. Kun je offline gebruiken!

Ps mooie verhalen!

Dorothé