Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Johannesburg naar Lesotho

Dag 1, of eigenlijk dag / nacht 0. Maandag alles klaar, zijn we toch even o de bank in slaap gevallen. Best gelopen, uurte meegepikt. Toen ik wakker werd had ik een app, dat het drama was op Schiphol, mensen die 6 uur voor de security hadden gestaan, vlucht gemist. Zooo, dan maakt je hart een sprongetje. Shit, gaat toch niet gebeuren, gaan we, na 2 jaar wachten, haal je je vlucht niet, op een gewone doordeweekse dinsdag. Toch nog maar wat eerder weg dan. Nou, ik kan je zeggen, ik heb ieder uur op de klok gezien. Veel scenario’s hebben mn heersens gepasseerd, wat als…. Waarom hebben we niet… Tja, wat heeft het voor zin, we moeten zien hoe het loopt. 5 voor 5 was ik er klaar mee, opstaan en de dag laten gebeuren. Rond half 7 waren we op Schiphol. Het zat niet in mn nacht scenario’s, maar iets over half 8 zaten we bij Starbucks aan de koffie. Hoe blij kun je zijn? Had ik beter gewoon lekker kunnen slapen vannacht. Gelukkig een vlucht van 10,5 uur, pik ik vast nog wel wat terug. Prima vlucht, 21.30 uur geland. Hier weer even terug in Covid tijd, mondkapje op, inentingbewijs en temperaturen, alles goed en door. 22.30 uur waren we in ons hotel voor 1 nacht, vlak onder de rook van de luchthaven en dat hoorde je ook goed, zo af en toe. Maar, top geslapen, waren we aan toe. Na het ontbijt werden we opgehaald door Britz, het autoverhuurbedrijf, waar we onze Nissan Xtrail op konden halen. Na een scala aan papierwerk en uitleg, konden we om half 11 op pad. Het was vooral een reisdag, 325 km naar Bethlehem, een mooie route langs een vooral dor, glooiend landschap, met groene bomen ertussen. De eerste struisvogels en herten zijn gespot. Toen we voorbij Bethlehem waren kwamen we dichter in de buurt van Lesotho, de omgeving werd bergachtiger en groener. We overnachten in Uitzicht Game Lodge, in de middle of knowwere. Dat heeft voor- en nadelen. Heerlijk rustig, fantastisch uitzicht, maar geen telefonisch bereik. Dat geeft niets, tot blijkt dat de gate to the lodge dicht zit en we niemand kunnen bereiken. We hebben getoeterd, langs het hek gelopen, toch even roaming aangezet, sms gestuurd naar onze reisaanbiede (Ruud had toch 1 streepje), wat het was, geen idee. Opeens schoof het hek open. Wij snel in de auto, door het hek rijden. WTF gaat dat hek dicht, terwijl wij nog halverwege zijn. Heb je weleens heel verbluft gekeken, naar een groen hek dat naar je toekomt? Ik nu wel… Boem, zo tegen de auto aan. Daarna schoof hij weer open. Geinige ontvangst, dame zwaaide ons vriendelijk tegemoet. Bleek een hele groene streep op de auto te zitten, verder gelukkig geen schade. Of wij soms door de poort gereden waren, terwijl die nog dicht was?? Daar heb ik maar niets op gezegd. Gelukkig konden ze het met poetsen weer oplossen, klaar. Biertje in de zon, met schitterend uitzicht over de bergen van Lesotho. Geweldig. ’s Avonds springbokpie bij het eten, we zijn echt in Afrika. We slapen in de honeymoonsweet, nou, weinig romantisch deze avond. Het is zo koud buiten, en dus ook binnen, we zitten met een dikke trui aan in bed. Wel heerlijk geslapen, in alle rust, onder 3 dekens en een fleeslaken, zolang je daaronder bleef, top. Wakker worden van de vogeltjes en de zon in je kamer. En de zonmaakte het ook weer lekker buiten, zelfs alweer buiten kunnen ontbijten, met uitzicht over het schitterende dal. Rond half 10 vertrokken, terug naar het stadje Fouriesburg. Tijd voor wat boodschappen, pinnen, SA simkaart en gelijk tanken. Op naar Lesotho, waar we een klein half uurtje later aankwamen. Eerst SA uitstempelen, iets doorrijden, bij Lesotho inentingen laten zien, temperatuur meten, paspoort stempelen en wegenbelasting betalen. We zijn binnen. Heel andere vergezichten, glooiende bergen, veel groen. Terug in de tijd, kleding wassen in de rivier, water halen bij de put met ezeltjes, koeien “uitlaten” langs de kant van de weg. Mensen lijken hier rijker dan in ZA, meeste hebben een stenen huisje, weinig golfplaten hutjes. In Lesotho mag je max. 50 km rijden, dus goed tijd om rond te kijken. Ons doel was, Tsehlanyane National Park, Maliba Lodge. Hier waren we om 13.00 uur. Best een luxe lodge, met 2 terrassen, stoelen, ligbedden, alleen was er nu geen zon meer. Dus, na wat rondkijken bij het restaurant op het terras gaan zitten, in de zon, fantastisch uitzicht. Ook nog even een stukej gelopen, maar einde middag voel je het koud worden. ’s Avonds na het eten komen we terug in onze lodge, staat de open haar toch al heerlijk te branden. Dit is veel beter, dan met een dikke trui aan, in bed gaan zitten. Heerlijke dvrad, net vakantie. Avond relaxt, bij de haard gezeten. Heerlijk geslapen, we hebben zelfs een elektrische deken, nog nooit mee geslapen, heerlijk warm en die ervaring had ik niet aan zien komen. 8 uur liep de wekker af. Ik schoof de gordijnen open en wat zit daar, een mega spin, met van die lange harige poten… Woooow, toch maar even de koffers dicht gedaan en de schoonmaakster gevraagd of dit vaak voorkomt. Die schrok zelf ook en kwam met een hulptroep aan, met een bezem, als wapen. Phoe, ook goedemorgen. Vandaag weer heerlijk buiten ontbeten, in de zon en daarna koffie op ons eigen terras, met uitzicht op de bijzondere, glooiende, mosachtige bergen. Dit is ultiem genieten. Wat een plek. Vandaag hebben we een autoloze vrijdag. We hebben een walking trail, naar de waterval gedaan. Heel veel klimmen en klauteren, geen waterval gezien. Wel 1 gevoeld op mn voorhoofd. Wel wilde paarden gespot en 6x de rivier overgestoken, van rots tot rots, dus water zat. Vanavond nog een avondje, lekker warm, bij de haard. Morgen verlaten we het mooie Lesotho weer, om terug te gaan naar ZA.

Ing

Geweldig ?

lia

zo ontzettend leuk om jullie te volgen , en een beetje mee genieten .

Greet

Wat een mooie reis maken jullie.

Map

Veel mooie momenten nog en natuurlijk proosten met veel springbokjes ?

Dorothe

Prachtige reis, beleef het beetje mee!

Cora

Gaaf zeg… lees graag mee met jullie verhalen. Geniet ervan, doen wij ook ik Rhodos!

Dirk

Mooi verslag hoor ?

Leontien

Een ander werelddeel, een andere leefwijze en heel veel mooie indrukken.
Dit is pas het begin :-) Enjoy!

Chris en Jenny

Mooi vrtslag. Genieten mee met jullie