Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Weekje Kreta

Woensdag 22 juni ben ik met de koppen op stok gegaan. Om 1 uur ’s nachts liep de wekker weer af. Het is dat het “voor het goede doel” is, anders word ik daar echt niet vrolijk van. Half 2 zaten we in de auto naar Schiphol-Rijk, waar we een parkeerplek gereserveerd hadden. Ging allemaal soepel, auto parkeren, bus stopt, instappen en bij Schiphol weer uitstappen. Bagage droppen, langs de security, goed bevonden. Hop koffietijd en ontbijten, mooie tijd voor ontbijt, half 4. Kwart voor 5 zat iedereen in Cor en Don en konden we weg. Ik raak echt helemaal in de war van die halve nachten, ik wil slapen, slapen en nog meer slapen. Helaas ging dat niet van een leien dakje. Stoel kan niet echt naar achteren, als je dan zittend in slaap valt, valt je kop steeds naar voren of je mond open (droge bek), tja, iedere x wakker. Maar, rustige vlucht, netjes rond half 10 (lokale tijd) waren we op Kreta. De landing liet wat te wensen over. Ik zat bij een raampje en zag de grond steeds dichterbij komen en dacht, dit is niet goed, we gaan nog veel te hard, nee, dit gaat niet goed. Inderdaad, niet helemaal goed. We kwamen stuiterend aan op Kreta, stagiair moet ook oefenen, denk ik dan maar. Uurtje of 11 bij het hotel, moesten we ff wachten op de kamer, op het terras. Wat neem je dan? Juist, dag is al zo lang bezig en nog een droge bek van het “net niet” slapen, tappie tijd. Kamer klaar, balkon met uitzicht op zwembad en zee, leuk. Omkleden check, voor 12 uur op een bedje aan het zwembad. Vroeg lunchen, ook mn maag snapt deze dag niet, en dan tukkies tijd, in de schaduw. Lekker hoor, je knapt er alleen niet van op. Eerste indruk, gezellig, alleen de cola is niet te zuipen, zelfs niet met rum erin. Zal wel wennen. Relaxte middag / avond. ’s Avonds karaoke aan het zwembad en vanaf ons balkon nog even nagenieten van deze eerste dag. ’s Nachts hartstikke druk gehad. Airco aan, koud, lag precies onder de wind, airco uit, heet, aan, uit, aan, uit. Dat moet morgen anders. Toch wakker geworden van de wekker om 8.40 uur. We doen de schuifpui open en gewoon bijna alle bedjes al bezet, wat zijn dit voor mensen? Tja, je houdt het in stand, maar toch ook maar ons handdoekkie op 2 bedjes gelegd, het moet natuurlijk wel een relaxte, lig heel lekker dag worden. Op naar het ontbijt, lekker buiten ontbijten en daarna weer omkleden en maar weer liggen. Ondanks dat, toch druk geweest. Ruud met aquarobic en daarna samen petje op, petje af. Gezellig hoor, toen ze wisten dat ik Anita ben, gelijk liedje met Aanieta, Aanieta. Ondanks dat, niet gewonnen. Heerlijk weer, goed vocht aanvullen, niets te klagen. ’s Avonds even een wandeling gemaakt naar Chersonisos, maar dat was voor het mooie iets te ver “zonder krukken”. Lekker bakkie cappo gedaan, de koffie is hier geen echte aanrader, dus toch ff meegepikt onderweg. ’s Avonds bed verschoven, even zien of dit een rustigere nacht wordt, zonder heen en weer “weer” heet koud. Airco op 28 en geen wind in mn nek, dit moet goedkomen.

Zaterdag 25 juni, inderdaad stuk beter geslapen, wat een halve meter een verschil kan maken op je nachtrust. De wekker liep af en we hoefden niet overeind te vliegen om handdoekjes op bedjes te gaan leggen, we gingen vandaag niet liggen. Rustig naar het ontbijt en toen wandeling naar de bushalte, voor een bezoek aan de markt in Heraklion (de hoofdstad van Kreta). In zo’n 3 kwartier werden we daar uitgeladen bij het busstation, geen idee waar we waren. En nu? Volgende bus, ok, kaartje kopen, er loopt een chauffeur naar een bus richting Knossos, eh? The market? Yes, stap maar in. Ik, roeppie ff. Ja hoor. Na stop of 3 horen we, market. Oh, eruit. Geen markt te zien. Eh, buschauffeur, waarheen? Lings om de bocht, ok, geen markt te zien. Nog x vragen, ja doorlopen. Ok, ik kijk in een zijstraat naar rechts, jaaaah, ik zie ouwe teringzooi, doeken enz. moet de markt zijn. Ondertussen kijk ik goed waar we langslopen. De markt dus, bij dik 30 graden, onder doeken / zijl. Als we er 10 minuten gelopen hebben, is het veel. Wat denk je, ik zag iets terug een koffietentje, is het al tijd? Ruud zei wel heel snel ja. Gelukkig was het een overheerlijke cappuccino. We hadden er tenslotte een uur voor in de bus gezeten. We waren het eens, dit lijkt helemaal niet op Griekenland allemaal, veel te groot eiland. Geen knusse stadjes enz. Ok, wat doen we, lopend naar de harbour, via het oude centrum. Het blijkt toch Griekenland te zijn; Mythos gedronken op een terras, wit/blauwe vissersbootjes in de haven en jaja, pitta Gyros als lunch. We kunnen de bus terug nemen, we zijn overtuigd. Iets voor vieren hebben we de zweetjes van deze dag afgespoeld, in het zwembad. Tukkie tijd, op een bedje (er waren er weer vrij), we hadden tenslotte ook onze after the lunch nap gemist. Al met al, toch nog een redelijke dag geworden, ondanks de “mislukte” stad.

Zondag 26 juni, we beginnen uitgerust te raken. Ruud liep om half 8 al op en keek eens over de balkonrand. Meer dan de helft van de bedjes al bezet of gereserveerd. Wat is dit? Schaam schaam, hij was toch klaar met slapen, dus wij zijn ook, kwart voor 8 ’s morgens, al verzekerd van een lekker plekkie, toestanden. Eerst rustig doorgeslapen en ontbeten, daarna hele dag DVRAD, we kunnen het. ’s Avonds nog een poging gewaagd om naar een leuk plekje in Chersonisos te lopen en gelukt, cappuccino gedronken langs de boulevard aan zee ne op de terugweg (toch wel wat ver gelopen, met een “manke), mojito in de No Name bar, die smaakte voortreffelijk en daarna konden we de terug”reis” weer handelen. Top daggie, moeten we maar ff liggend (hebben we vandaag nog niet zoveel gedaan), van bijkomen.

Maandag 28 juni liep de wekker al, belachelijk, vroeg af, om 8.12 uur. We gingen op pad. En dat was goed, de hele ochtend wolken, ook belachelijk. Na het ontbijt liepen we naar “ het station”. We kunnen geen genoeg krijgen van treinen, alleen was deze op wielen en benzine. We gaan een halve dag op pad om het traditionele Griekse Kreta te zien, by train, en vergeet de Griekse muziek niet, die heb ik na een halve dag wel voor een half jaar gehoord. Met zo’n “kindertreintje” vol volwassenen, gingen we de bergen in, bij volop bewolking, het was net niet koud te noemen. Mooie uitzichten over de bergen, valleien, olijfbomen, stuwdam en stuwmeer, bracht ons bij Avdou, een heel klein oud Grieks dorpje, waar we hoorde hoe olijfolie gemaakt wordt. We konden het uiteraard kopen en we wandelde een stukje door het dorp. Daarna met “de trein” door naar Gonies, dorpswandeling naar de taverne. En wat doe je, rond 12 uur, als je een uur op het terras van de taverne gaat zitten, inderdaad, Mythos en Gyros. Toen we weer terug reden trok de lucht naar strak blauw, de Griekse muziek komt mn neus uit, maar een leuke halve dagtocht gehad met natuur/cultuur van Kreta, check. We mogen weer liggen, stik vermoeiend allemaal, tukkie tijd en dat lukte. Je snapt het niet. ’s Avonds disco op het park en voetbal op TV. Geweldig dit, we doen niet mee, maar voetbal verbroederd. Italië danst met Nederland, Engeland huilt, maar is sterk een slaat zn arm om Italië. De hele avond met een drankje zitten kijken en genieten van muziek, maar zeker van; Wat gebeurd er? Weer een topdag, snel naar bed, morgen moeten we handdoekjes neerleggen haha…

Dinsdag 28 juni een dinsdag vol rust, reinheid en regelmaat. Zittend / liggend op een bedje, af en toe afspoelen in het water en ieder half uur een drankje, is ook regelmaat. We hadden tussendoor, net voor de lunch, nog wel een korte rug massage, is gratis en als echte Hollanders, pakken we dat mee. Of was dat nou omdat Ruud ook daar pijntjes voelde, baat het niet, schaad het niets. Het was zeker relaxt en ze ontdekte nog stress in mn schouder-nek spieren, denk dat we nog een weekje extra nodig hebben. ’s Avonds was er bingo van het animatieteam en ja hoor, Aanietaaaa had prijs, een cocktail, met een sterretje, wat een feest. Geweldige animatie hier, na 1 rondje bingo (lijkt me zat), muziekje aan en gewoon gezellig sfeertje. Ik hou ervan.

Woensdag 29 juni onze laatste DVRAD, we doen de hele dag niets en moeten zeker niets, dag. Ontbijten, liggen, toch ook ff met de aquarobic mee gedaan, gewoon omdat het kan. Daarna rusten, rusten en nog veel meer rusten en rond half 6 een jammie jammie, dagelijkse afsluiter van de middag, op het terras. ’s Avonds, je gelooft het niet, gisteren zitten we nog te bingo-en, vandaag staat Mr. Michael Jackson himselves hier op te treden. Leuke avond, afscheid genomen van het animiatieteam, inpakken, makkie met samen 1 koffer, en plat. Wekker op 7.10 uur, belachelijk als je op vakantie bent.

Donderdag 30 juni loopt de wekker echt af om 7.10 uur. Hup hup en door, 7.30 uur nog even ontbijt meepakken. De laatste x buiten met uitzicht over zee ne ook zeker de laatste keer met een plak cake toe bij de thee. De bus van Cor en Don zat afgeladen vol en op het vliegveld leek het wel al hoogseizoen. Mijn God wat een ellende om weer weg te komen, ellelange rijen die niet of nauwelijks bewogen. Nog net tijd voor een bakkie, voor we opstegen, met een grappige piloot, die er echt een lol praatje van maakte, weer eens wat anders. Rond 13.15 uur geland op Schiphol. Lang wachten op de koffer, lang wachten op de bus, file rijden naar huis, keiharde regen, 16 graden. Yes, home sweet home, rond 16.00 uur thuis.

Conclusie van deze vakantie; Heerlijk relaxt gehad, maar Kreta valt niet onder de noemer, knus Grieks eiland.

Wim en Gerdi

Zo te lezen kunnen jullie nog wel een weekje bijkomen van deze week.

groetjes .....