Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Frementle, via Perth, naar HongKong

Dinsdag 30 december, voor de ochtend hadden we een prima plek, onder een boom. Waardoor we niet direct ons bed “uitgebrand” werden. Voor 9 uur was het al 30 graden, dus beloofd een hete dag te worden. Uiteindelijk inderdaad tussen de 35 en 39 graden, zeiden de bronnen. Ondanks deze tempratuur wilde we toch het stadje Frementle nog wat beter ontdekken. Om kwart over 10 dus in de bus gestapt en in de stad begonnen met een lekkere brunch op een terras in de schaduw. Even een x wat anders dan brood met ham/kaas en pindakaas. Ik had pancake met banaan en Ruud brood met zalm en aangezien vis moet zwemmen, verse fruitsap erbij. Hoe top kun je het hebben. Daarna door de stad en de haven gewandeld. Mooi stadje met oude pandjes, veel jachten in de haven. De rijken zijn weer terug van Rottnest Island. Vandaag wel veel rustiger dan zondag, zal met de dag, maar zeker ook met de tempratuur te maken hebben. Na nog een lekkere bak cappuccino op een ander terras, op de cappuccinostrip, een straat vol met (koffie) terrasjes, de bus maar weer opgezocht. Inmiddels was onze campsite vergeven van zonneschijn, geen plekje schaduw en dus ook plakkerig warm in de camper. Wat ga je dan doen? Juist, na een koud biertje, stiekem op een ander plekje onder een boom, op naar het strand, zo’n 10 minuutjes lopen. Daar was een aangenaam windje, dat voor verkoeling zorgde en natuurlijk de heerlijke zee. Eind van de middag terug, inmiddels hadden we wat schaduw, maar nog even rustig aan, voordat we “de keet” weer gingen uitmesten. Onze laatste avond in de camper is aangebroken. Inpakken, opruimen en laatste x douchen met teenslippers aan en slapen naast een brommende koelkast. Alles heeft voor- en nadelen, maar we hebben ruim 4 heerlijke, vrije weken in de camper achter de rug. Ontzettend veel gezien, gedaan en mee gemaakt. Kort gezegd, het was top! Inpakken ging vrij makkelijk, prop maar ergens in, maakt niet uit, we gaan nog niet vliegen.

Woensdag 31 december, laatste dingen erbij gepropt, keet klaarstomen voor inleveren. Rond half 10 de campground verlaten, op naar een buitenwijk van Perth, toch nog zo’n 40 km getoerd. Helaas klopte het kaartje niet helemaal of helemaal niet, waar we de camper moesten inleveren, met google eart geen contact te krijgen, maar vroegen we het precies aan een juiste persoon, die het voor ons getekend heeft. Best gelopen en alles goedgekeurd. Taxi gebeld om naar ons hotel, voor 2 nachten, in Perth te gaan. De chauffeur had de airco zo koud staan, dat ik de pijpjes van mn korte broek goed tegen mn benen gedrukt hield, je zal er een blaas ontsteking van krijgen. Beste kamer, redelijk in het centrum van Perth, alles op loop afstand. Gelijk maar even info ingewonnen en een bakkie gedaan op een terras. Toen onderzoeken wat er vanavond te beleven is en waar. Straat activiteiten en bandjes bij Northbridge. We gaan het beleven. Nu maar beginnen met een “sappie”. Dat valt nog niet mee, het alcohol beleid is hier strenger dan bij ons. Maar toch met een biertje op een terras beland. Nog wat rondstruinen en toen ff niksen in ons hotel, klaarmaken voor oudjaarsavond in Perth. We zijn rond half 7 richting Northbridge gelopen, het was al redelijk druk en gezellig. De straat was afgezet voor auto’s en er was voor groot en klein straat theater, van die acrobaten die in doeken hangen tot iemand met een houten eend fiets (tja, sommige dingen moet je gezien hebben om er beeld bij te hebben). Wij hadden onderhand wel trek (de lunch is er bij ingeschoten), dus zijn naar Outback Jacks gelopen, voor een lekkere hap. En als je outback zegt, wat eet je dan? In dit geval Emoe… erg lekker. Helaas was het terras vol, maar als er iets vrij kwam konden we buiten verder tafelen. Nou gelukkig, tijdens ons voorgerecht, garlic bread, konden we al naar buiten. Zaten we midden in de festiviteiten, echt heel leuk en gezellig druk. Na het eten naar het festival terrein, gewoon einde van de straat, gelopen en daar was nog plek op het gras. Niet echt onze muziek, maar wel heel leuk weer om hierbij te zijn. Oud en nieuw in korte broek en t-shirt, lekker blijven zitten en genoten tot het aftellen begon. Waar eerst iedereen zat, stond nu iedereen en telde mee. En om 0.00 uur een paar vuurwerkjes, van die spuitdingen die in een restaurant weleens op het toetje van de jarige staan, maar dan groter, op het scherm, maar was leuk. Eigenlijk daarna direct weggegaan (was ons geadviseerd), terug naar het hotel. Aussies drinken minder vaak (lijkt), maar nu kwamen we wel wat “attrakties” tegen haha.. Super leuke avond gehad, op naar een geweldig 2015. In het hotel wilde ik nog even inchecken voor de terug vlucht, helaas ging dat niet lukken, problemen met het e-ticket. Als we maar mee kunnen?! Laten we eerst maar ff tukken. En dat is gelukt, tot een uur of half 10, lekker hoor. De boel de boel laten en lekker een terras opzoeken voor een brunch. Daarna was het plan, fietsen huren. Best intensief bezig geweest, zeker voor 1 januari. Eerst anderhalf uur afzien, tegen de wind in en voornamelijk berg op, maar schitterend, langs de swanriver, uitzicht op de stad, naar Kingspark, waar je een mooi overal uitzicht had. Veel vogels in de parken, leuk tochtje. Na even gestopt te zijn voor een smoothie, het park verder door gefietst en uiteindelijk was het tijd om ons vocht weer aan te vullen met een pintje op een terras. Heerlijk met de kop in de zon. Als laatste wilde we naar de big Bell, toren gebaseerd op de big Ben. Alle dagen open stond erop. Vandaag is blijkbaar geen dag, hij was dicht. Dan hadden we nog tijd voor een klein natuur eilandje, een leuke afsluiting van de eerste dag van het jaar, nog een paar kangoeroes gespot, die lekker in de schaduw lagen. Leuk leuk. Bij gebrek aan eten op de kamer en als je niet eet ga je dood (zal dat bij ons nog wel ff mee vallen), zijn we weer lekker uit eten geweest op onze allerlaatste “echte” vakantiedag. Vanaf nu zal het toch in het teken staan van reizen. Vanavond nogmaals geprobeerd in te checken en nu wel gelukt, we kunnen naar huis!

Vrijdag 2 januari, redelijk geslapen. Laatste nacht in een bed. Het volgende bed, zal ons eigen bed moeten zijn, maar dat duurt nog wel ff. Beetje herrie”buren”, maar die hebben we thuis ook, alleen horen we die meestal alleen in de zomer buiten. Vooral weer rustig de dag begonnen, nog een laatste x ontbijt op een terras. Daarna was het tijd om de ontploffing van zooi, in de hotelkamer op te ruimen. Even bedenken, wat doen we aan tijdens de vlucht en wat nog in HongKong (koffer gaat gelijk door (als het goed is), dus de handbagage is zeker belangrijk. We mochten later uitchecken, dus dat was lekker. Iets over twaalf stonden we weer buiten in de zon (koffers zolang in de hotel opslag). Wat zullen we eens gaan doen? We zijn met de city buslijnen gaan rond rijden. Tussendoor uitstappen voor terras bezoekjes, cappuccino, biertje, lekker hoor. Nog even wat zonnestralen mee pakken. Aangezien we pas rond middennacht vliegen en dus alle tijd hebben, de bus ook genomen naar het vliegveld, goed te doen. Daar vanaf domestic met een transfer verder en na even omgekleed te hebben, tijdje zitten wachten voordat we de boardingpassen konden halen, toen door. Om verderop weer te wachten. Heel klein hier. Niet veel internationale vluchten vanaf Perth. Iets voor tijd gingen we al de lucht in, voor een vlucht van 7.45 uur naar Hong Kong. We zaten weer helemaal achterin, aangezien we, door de omstandigheden, weer laat waren met inchecken. Gelukkig wel lekker 2 stoeltjes aan de raam kant en een gangpad. Inmiddels was het al rond 1.00 uur ’s nachts, dan krijg je nog eten. Nee, dank je. Tegen het ijsje heb ik geen nee gezegd. Wat een drama vlucht, vanaf het begin al een en al shaken (kwam natuurlijk ook deels omdat we achterin zaten), diverse malen ging het lichtje riemen vast aan, kon er gewoon niet van slapen. Dat wil wat zeggen. Als het dan even rustiger was, was het weer een herrie, uit de keken achter ons. Was blij toen we om 7.15 uur (geen tijdsverschil met Perth) in Hong Kong geland zijn. Ff bijkomen. Geen koffer ophalen, dus zo door en hup de taxi in (die al voor ons gereserveerd was), naar ons hotel / dagkamer. Dan rij je Hongkong weer in met zn oude hoge flatgebouwen, met kleine appartementen, met mini balkons, waar de was op hangt en al die oude buiten units van airco’s, dan weer je weer, wat een gribus. Maar, we zitten op de 19de verdieping (hoogste) van het Royal View hotel en de View is inderdaad royal, zo over het water met de schepen en torens en dat tegen een blauwe lucht, in de vroege ochtend. Even lekker gedoucht en opgefrist. Het zal vandaag een graad of 21 worden, dus wij vol goede moed in korte broek en shirtje, de stad in. In de metro viel ons wel direct op, dat we nogal uit de toom vallen. Die Chinezen lopen in hun winterjas haha. Nou was wat wij aanhadden wel iets te weinig voor het mooie, maar ze kunnen wel overdrijven, zeg. We hebben de metro naar “the Peak” genomen. Dit wilde we nogmaals proberen, aangezien we een maand geleden alleen witte mist zagen. Vol goede moed het laatste stukje lopen. Het is zaterdag en volgens de boekjes is het op zondag druk. Nou, ik wil niet weten hoe het er hier op zondag dan uitziet. Beetje als de Efteling, dranghekken en steeds iets opschuiven. We zaten om 10 uur in de metro en om 12 uur eindelijk in the peak tram, dus ook Efteling tijden. Komen we bij het loket voor een ticket, na dat wachten, nemen ze geen creditcards aan, fuck. Nog net voldoende bij elkaar kunnen schrapen voor de tram. Je zult weer opnieuw moeten beginnen zeg. Maar het wachten was het zeker waard. Schitterend uitzicht vanaf boven, op de skyline van Hongkong. Wie, wie is de mol heeft gezien vorig seizoen, dat uitzicht, wow. Hiervoor waren we via Hongkong gevlogen en, in the rebound, toch gelukt. Met dit uitzicht een bakkie gedaan en een hapje gegeten. Hoe klein blijkt de wereld toch te zijn, als je daar boven, een gozer ziet lopen uit Gouda (daar nooit meer gezien), die we 4 jaar geleden in Madagascar hebben ontmoet? Bizar…. Rond 3 uur waren we weer beneden om weer onder de grond te verdwijnen. Het laatste stukje in een taxi, terug naar het hotel, verwoorde Ruud Hongkong goed. Hongkong is de mierenhoop van de aarde (de mensen). Wat een gekrioel en “bende” door elkaar. Terug op de kamer toch maar paar uurtjes vielen in de metro al bijna om. Iets voor 7 uur weer wakker, douchen, poetsen, rugzakjes weer inpakken. Nog even wachten in de lobby tot de taxi ons weer komt halen voor het laatste stuk, op naar Hollanda. En dan komt de taxi, heel goed op tijd en worden we gewoon opgehaald met een luxe Mercedes…. Het is zeker nog wel een half uurtje “tuffen” naar de luchthaven, maar we hebben gelijk de view over de skyline ook by night gezien. Schitterend al die lichtjes… Mooi ff mee gepikt. Nu zitten we op de luchthaven nog 2 uurtjes wachten, dan vertrekken we voor onze 12.50 uur durende vlucht naar Amsterdam.

We hebben een heerlijke vakantie gehad, heel veel gezien, beleefd en ondernomen… Heerlijk die vrijheid. Maar lekker weer “thuis” trekt ook weer. Lieve mensen, die ons gevolgd hebben, bedankt voor jullie reacties en berichtjes, altijd leuk om te lezen. Tot snel…. X

Ans en gijsbert..

Wij hebben al jullie verhalen gelezen en van af onze stoel met jullie de reis meebeleefd.fantasties om zo op vakantie
te zijn geweest,nog een goede terug Reis toegewenst.
Groetjes Ans en Gijsbert.

map

Welkom thuis jammer dat we jullie verhalen weer even moeten missen xx

Wim en Gerdi

Fijn dat jullie weer veilig in Nederland zijn aangekomen.
We hebben genoten van de mooie avonturen die jullie hebben beleefd.
Wij wensen jullie een mooi en goed 2015 met mooie reizen toe.

Wil

Fijn dat jullie het zo goed hebben gehad
Maar ook fijn dat jullie er weer zijn

Joke

Zo te lezen hebben jullie het fantastisch gehad. Fijn dat jullie weer thuis zijn.

Lenie van Dam

Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn. Nog lekker nagenieten en de verhalen met familie en vrienden delen.

Ron en Ageeth

Het is geweldig geweest! Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt.
Welkom thuis en tot snel.
XX