Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Kangaroo Island

Woensdag 10 december was een rustig aan dag. Lekker geslapen tot we wakker werden, hoewel dat al rond half 9 was. ’s Avonds is het ook standaard vrij vroeg, dus we komen hier dik aan onze uurtjes. Na het ontbijt naar de bushalte gelopen om de bus naar Adelaide centrum te pakken. In Adelaide een rondwandeling gedaan door de botanic garden, langs gebouwen en door winkel straten. Het feit dat het een echte regenachtige dag was, heeft vast niet meegeholpen, maar we zijn zeker niet enthousiast over deze stad. De middag geëindigd in Central Market, maar daar vonden ze het ook al vroeg mooi geweest. Terug met de bus naar de camping en daar jaja, op welke camping heb je dat? Een warm bad genomen, fris, warm en fruitig en voeten ook weer een keer schoon. ’s Avonds op bed picknicken, aangezien het nog tikkerde en we te lui waren om de boel om te bouwen tot tafel. Ook leuk.

Donderdag 11 december hadden we ingepland als DVRAD. Rustig wakker worden en de boel een beetje opruimen om op weg te gaan naar het strand. Het duurde al ruim een half uur voordat we de stad uit waren, dus bij Aldinga Beach was het mooi koffietijd in de zon (die het gelukkig weer deed). Alleen waaide het behoorlijk aan zee en kwamen we er achter dat ze hier niet zo van het strand zijn. Wat zullen we dan doen? We zijn naar Victor Harbour gereden, hadden we gezien bij Rail Away (Australië). Hier lekker toeristisch de paardentram genomen over de brug naar Granite Island. Heel leuk zo’n oude paardentram, waar je makkelijk gewoon heen had kunnen lopen, dat hebben we dan ook terug weer gedaan. Granite Island was vandaag niet fantastisch, iets teveel wind. Maar Victor Harbour is echt een schattig standje, waar de kerstmuziek de mainstreet inschalde, met hele leuke pandjes en winkeltjes. Het is tenslotte DVRAD, de zon schijnt en we hoeven niets, dus, biertje gedaan op een zonnig terras. Heerlijk! Daarna doorgereden naar Cape Jervis, onze eindbestemming van vandaag, toch 170 km in de benen. Hier overnachten we (wild) aan zee. Ritueel herhaalt zich, tafeltje, stoeltjes, biertje, chips, zitten met uitzicht op Kangaroo Island, waar we morgen heen zullen varen. ’s Avonds buiten gegeten en tijdens de afwas de zon achter een wolk in zee zien zakken. Wat een vervelend plekje weer!

Vrijdag 12 december, vandaag pakken we om 9.00 uur de ferry naar Kangaroo Island, zo’n 45 minuten varen naar het 2e of 3e grootste eiland van Australië (daar zijn de gidsen het niet over eens). Het is een woelige tocht naar de overkant, de wind is redelijk hard, maar we houden land in zicht, dus het is goed gekomen. Eenmaal weer aan wal zijn we eerst naar Seal Bay gereden, waar we via een board walk uitzicht hadden over een strand met zeeleeuwen (of honden?). Deze lagen redelijk voor uitgeput op het strand, maar blijken een ritme te hebben van 3 dagen op zee, op jacht, wel tot 100 km uit de kust en daarna 3 dagen uitrusten. Hierna wilde we naar het verste park op het eiland, Flinders Chase Nat. Park, totaal vandaag zo’n 205 km gereden, dus best een tochtje. Eerst even gestopt op een campground, zodat we zeker zijn van een plek vanavond. Werkt heel simpel hier, betaal, kies een plek, zet er een bordje op, gereserveerd en kom ’s avonds terug. Mooi, ook geregeld, door naar het park. Dat had echt wel een hoog woow gehalte. Mooie route om doorheen te rijden, rood achtig zand met groene struiken. We gingen eerst naar Admirales Arch, geen idee wat ik ervan moest verwachten, maar geweldig. Eerst kwamen we bij rotsen vol zeeleeuwen (of honden?), een veel gezelliger soort dan de eerste, deze waren lekker aan het spelen en stoeien, super leuk om naar te kijken. Verder doorlopen kwamen we in een soort grot, waar ze ook lagen en het water naar binnen sloeg. Soort druipsteengrot, maar dan anders. Heerlijk een tijdje die beesten bekeken. Jammer dat het daar zo hard waaide, dus op een gegeven moment toch weer door naar Remarkable Rocks. Rotsen op een rots, die “vreemde vormen” hebben aangenomen in de loop van de tijd. Rode rotsen en het was wat je erin wilde zien, maar dat is natuurlijk met alles, met een beetje fantasie kom je een heel eind. Inmiddels was het al einde middag, maar we wilde de platypus walk nog doen. Platypussen zijn vogelbekdieren. Moeilijk te spotten. Een leuke wandeling naar de waterholes, waar je dan vervolgens in het water kon gaan staren of je ze zag. Nou, ik verdenk dit park ervan dat ze, pest het toeristje deden en die beesten er helemaal niet waren. Geen vogelbekdier gezien, wel veel vogels gehoord. Ook leuk. En terug stond er opeens een kangoeroe naast me. Wallaby’s zien huppen, hele kleintjes, zo schattig. Ook vandaag nog verranen gezien, dus een prima woow dag. Terug op de camping was het al laat, deze x alleen een biertje in de zon en daarna koken. Uit eten ging hier biet lukken, niets in de buurt. We zitten weer in de middle of knowere. Wel leuk, er kwam een wallaby bij ons buurten tijdens het koken, daar kan geen uit eten tegenop. Ga je je tanden poetsen, zit er een opossum in de wasruimte. Zo kom je toch aan je “beestenbende”.

Zaterdag 13 december hadden we niet echt plannen, alleen het eiland weer over, terug naar de ferry. Rustig aan de dag begonnen, midden in the wildlife. Rond 10 uur reden we weg en rond 11 uur kwamen we langs Pardana, waar we stopte voor een bakkie bij een bakkertje. Stel je niets voor van de dorpjes, 5 huizen, een tankstation en een bakkerij in de “supermarkt”, maar overal, hoe klein ook, maken ze heerlijke cappuccino’s hier. Zat nog een plaatselijke vrouw die wat tegen ons begon te kletsen en die adviseerde ons om naar Stokebay te gaan, geweldig uitzicht over het strand. Nou, dan doen we dat maar. Het is dat ze ons verteld had hoe erheen te gaan, anders weet ik niet of we het gevonden hadden. Onder rotsen doorlopen, hele kleine doorgang. Maar toen kwamen we toch op een schitterend wit strand met kraakhelder blauw zeewater, dat we snel terug gegaan zijn om zwemkleding te halen. Heerlijk even een duik genomen. Het is een heel warme dag, dit was goed toeven. Zeker toen we ook nog in de verte dolfijnen zagen zwemmen, die hadden we zeker niet verwacht. Daarna via de hoofdstad, Kingskote, verder gereden. Nou, daar was het nog minder levendig dan in Waarder op zondag. Terug naar de haven. Eerst wilde we daar een camping namen, maar we bleken deze avond nog met de ferry mee te kunnen. Stiekem nog wel een douche genomen op deze camping en daarna toch besloten Kangaroo Island weer te verlaten. Geweldige plek op aarde, maar slapen kan ik overal!

We zitten nu op de ferry, vanavond maar even zien waar we stranden... Alles zal goedkomen ;-)

Wim en Gerdi

Hallo globetrotters.

Wederom weer heerlijk genoten van je reisverslag. Jullie genieten met volle teugen!

Groetjesssss