Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Melbourne naar "the Great Ocean Road"

Goeie eerste nacht in de camper gehad, van 10 tot 10 geslapen, was nodig na al dat vliegen in verschillende tijdzones. Hele gemoedelijke camping, je tanden poetsen bij kerstmuziek. Ik de afwas doen in het openbare keukentje terwijl naast me iemand pancakes bakt. Vandaag zijn we naar Melbourne geweest. Vanaf de camping met de bus. Mensen maken hier nog een praatje in de bus en leggen dingen uit. Vanaf de bus overstappen op de tram, die ons in het centrum bracht, direct bij Flinders Street, waar een fantastisch mooi station is, in heel oude stijl. Ondanks dat wij niet zo van gebouwen en cultuur zijn, hele mooie dingen gezien. Na eerst een bakkie te hebben gedaan en een beetje rondkijken hebben we Melbourn’s golden mile gewandeld (dan denk je, die is een mile, maar nee hoor, gewoon 4 km gewandeld), langs oude en nieuwe gebouwen, musea, winkelpassages tot China Town aan toe. Hiermee direct een hele goede indruk van de stad. Oud en nieuw doen het hier heel goed samen. Na de lunch, waar we wel aan toe waren, op de city cirkel tram gestapt. Is een gratis trammetje die een, je raad het al, rondje rijdt, langs de belangrijke dingen in het centrum. Hierna nog een stukje gelopen naar het Eureka gebouw met 88 verdiepingen, bovenin was een uitzichtpunt over Melbourne. De lift bracht ons in 38 seconden naar de 88ste verdieping. Daar krijg je best ff dichtgeklapte oren van. Schitterend uitzicht over Melbourne, veel minder hoge gebouwen dan Hongkong. Jammer dat het donker glas was en buiten kippengaas, minder leuk voor het fotowerk. Na dit alles hadden we wel een biertje verdiend, langs het water, uitzicht over een mooie skyline. Toen kwam er toch echt een einde aan deze dag in Melbourne, tijd om de tram terug te zoeken. Terug op de camping de dag van me afspoelen. Bleek het toch minder gemoedelijk dan ik dacht, handdoek weg, k.u.t. alleen nog een klein reishanddoekje, lekker dan. Ging het nog regenen ook, gezellig hoor dat getikker op het camperdak, bij een bakkie oploskoffie, ielllggg. Dat is vies.

De volgende dag alles weer bezonken, blauw in de lucht en we drinken wel koffie op een terras, probleem opgelost. Vannacht wild camperen, dus geen handdoek nodig om te douchen. Rond 8 uur begon deze dag al, maar je bent natuurlijk niet zomaar weg. Alles reisklaar gemaakt, na een ontbijtje in de zon, ongeveer 9.15 uur vertrokken. Op naar de Great Ocean Road. En Great was deze dag. Eerst op naar Geelong voor een wandelingetje langs de boulevard, de zee al gezien en ja hoor, heerlijk bakkie gedaan op een terras in de zon, gewoon een soort van heet. Daarna door naar Torquay, waar het begin is van een van de mooiste routes van de wereld “The Great Ocean Road”. Wat info ingewonnen en toen op naar Anglesea, daar zal het op de golfbaan vol lopen met Kangoeroes. We zagen wel oudere dames op de baan, maar om die nou gelijk Kangoeroe te noemen…. Wel veel kaketoes, ook leuk, maar waar zijn die Kangoeroes? Na een picknick lunch ging Ruud op onderzoek uit. Ik bleef bij de camper. Komt toch opeens mn nieuwe vriend Eddie langs. Of ik al Kangoeroes gespot had. Nee, helaas niet. Oh, nou Eddie wilde wel even met me op onderzoek. Prima, roep ik even mn husband. Geweldig. Eddie haalde zn golfwagentje, Ruud kwam terug en mocht op de achterbank en ik naast Eddie, krossen over de golfbaan en in de schaduw hebben we ook nog Kangoeroes gespot. Een gamedrive in een golfmobiel over de golfcourt, waar ook nog gegolfd werd, dat maak je toch ook maar 1x in je leven mee. Eddie bracht ons terug, we kregen nog een cool drink toe (Eddie heeft het verdomt goed voor elkaar met zn porsche, mercedes en rangrover voor de deur, van een great house…. En vergeet zijn golfmobiel niet…, maar toen toch maar afscheid genomen van deze bijzonder aardige man. Verder rijden langs de schitterende kust, af en toe stoppen, fotomomentje en toen door naar Lorne, waar een mooie waterval zal zijn. Die hebben we bewonderd, na een trap af van zo’n 220 meter. Geeft niets, maar als je naar beneden gaat, moet je ook weer een x naar boven. Door naar Teddys uitzichtpunt. Ondertussen was het gaan regenen en douwig geworden en al rond 17.00 uur. Bij Teddy’s was ook een overdekte picknick plek, ideaal om een nachtje te blijven, dus dat doen we gewoon. Vandaag 185 km gereden, zat. Tafel, stoeltjes, biertje, chippie, net toen we wilde gaan zitten, ontdekte we een koala in de boom. Wat een leuke beesten, lekker relaxt. Alles bij elkaar een fantastische dag, die gevierd mag worden. Prut! Voordeel van een camper, alles bij de hand, pasta gekookt, lekker gegeten. Een soort ekster achtige vogels hebben de pan leeg gegeten (iedereen blij), afwassen met gekookt water, in een emmer. Na het eten, rond 20.15 uur kwam de koala ook nog even de boom uit, lekker hoor, na 3 uur boom knuffelen. Geweldig hoe dat beestje je met zn teddyberen ogen aankijkt van, je staat in de weg.

Vrijdag 5 december, heerlijk hoor, wakker worden met alleen de natuur op de achtergrond. Eerst nog even naar Teddys uitzichtpunt. Het is vandaag een wat koudere, bewolkte dag, maar we gaan er weer voor, 100 meter naar beneden en ook nu, wat je omlaag gaat, moet je ook weer naar boven. De ochtend beweging is een feit. Op naar het dorpje voor een ontbijtje. Heerlijk pancakes en cappuccino, we kunnen door. Kennett River stond op het programma, een plek om Koala’s te spotten. Helaas, net voor ons werd een bus Japanners gelost, mijn God, dan is niets meer rustig. Heel veel Kaketoes en papagaaien gezien, vooral op Japanners en heerlijk toen die Koala uit zijn boom kwam voor de veel lekkerdere boom aan de overkant. Schijt aan iedereen, ik wil naar die boom of jullie hier nou met 1 of 100 man staan en hup weer de boom in. Wat een fantastische beestjes met hun guitige oogjes. Verderop zijn we even van de kustweg afgeweken om the Great Otway National Park in te gaan, met recht regenwout, mist en regen volgde ons. Het was vooral erg bochtig maar we kwamen uit bij Otway fly, een stalen wandelpad van zo’n 600 meter, zo’n 25 meter boven de grond. Er zijn hier gigantische bomen van wel 100 meter hoog. We liepen een soort door de boomtoppen. Heel veel hele grote varens gezien tussen die bomen, fantastisch mooi, hoe de natuur elkaar helpt en voed, door elkaar heen. Op de terugweg naar Apollo bay werd het steeds zonniger, dus camperplek zoeken, tijd voor bier en chips. Weer een geweldige dag op the great ocean road, 130 kilometer gereden en een dag achter op de routebeschrijving, gelukkig hebben we ruim gerekend in tijd.

Na een hapje gegeten te hebben, gekookt in de gezamenlijke open keuken van de campsite, nog even de stad in gelopen voor een bakkie en een pint. We waren vrij vroeg, dus de boel was nog niet echt los, wel al live music. Morgen het laatste stuk Great Ocean Road, daarna het binnenland in voor nog meer avonturen….

greet

Hoi Ruud en Anita.wat maken jullie leuke dingen mee zeg.
geniet heel veel van dit moois en ik lees alles met veel plezier.
Fijne vakantie nog

Rob Hooijmans

Hoi Anita en Ruud, wat leuk die verslagen. En voor mij toch herkenbaar plekjes en herrinneringen ondanks dat het al heel wat jaren geleden is dat ik daar was (+/-25 jaar) Ik weet nog dat er een hotel in Melbourne was (weet niet waar) maar als je naar binnen glipte en met de lift naar 35ste etage kon je daar naar de wc en als man zijnde kon je dan al plassend over de stad kijken (Hoe dat bij de vrouwen was weet ik niet hoor) Veel plezier daar en blijven schrijven. See ya mate!! Groetjes Rob

helee en hans

Geweldig net of we erbij zijn wr genietenet van veel plezier groetjes

Wim en Gerdi

Weer heerlijk van jullie belevingen genoten.
Geniet ervan!!

Wil

Hoi Ruud en Anita ik lees het alweer jullie genieten
Liefs Joop en Wil

map

Wat een mooi verhaal toch weer. veel plezier nog en blijven schrijven hoor!