Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Weekje Zakynthos

Woensdag 27 augustus liep de wekker 1.15 uur af. Bijna fris en fruitig zaten we een klein half uurtje later in de auto op weg naar Schiphol. Alles verliep soepel en om 4.30 uur ofzo zaten we op een stel ouwe kolere stoelen van Cor en Don, die ons in zo'n 3 uur naar Zakynthos vloog. Geen aanrader voor een slaper als ik, die stoelen, maar de vrouw naast me zei, wat kan jij lekker slapen, dus, ik weet niet hoe het eruit zag, maar blijbaar lekker. Maar inderdaad, weinig van de vlucht, heel bewust meegemaakt. Rond half 11 Griekse tijd stonden we voor ons appartement, zeer kleinschalig, simpel maar uitstekend, lieve behulzame mensen, George & Down. Tijd voor een eerst Mythos, aan het zwembad, we zijn tenslotte al lang zat op. Hele middag doorgebracht aan het zwembad, in ligstand, op een bedje. 's Avonds drankje aan de boulevard, uitzicht over zee en lekker Grieks gegeten bij Ole Ole, aanrader van een collega. Na nog een jammie jammie op het balkon, uitzicht (als het licht is) op een olijven boomgaard, vielen onze luiken dicht, tijd voor een goeie nachtrust.

De volgende ochtend wakker worden met de zingende vogeltjes, heerlijk. Vooral rustig de dag beginnen, doorlopen en eindigen. Dit was een echte DVRAD. Na het ontbijt naar het strand, liggen, zitten, lezen, kijken, op een bedje. Af en toe een duik in zee, heerlijk water, om af te koelen. De zweetjes speelde af en toe op. Aan het einde van de middag een Mojito op een terras, kijkend over zee. Wat een heerlijke dag.

Vrijdag 29 augustus werd er om 8.45 uur op onze duer geklopt. Eh? De dame van de scooter verhuur, die te vroeg was. Gelijk maar mee om onze scooters op te halen incl. papierwerk, ontbijten we erna wel. Rond 10 uur vertrokken we rustig aan de bergen in. Heerlijk de warme wind op je huid, uitzicht over land en zee, schittterend mooi. Dore ondergrond met veelal olijbomen tegen een blauwe achtergrond van zee en lucht, ik hou van die kleuren! Onderweg gestopt in een bergdorpje voor een bak koffie. Geweldig uitzicht over de vallei, een oude Grieks vrouwtje die alleen Grieks sprak kwam voor de bestelling. Ze hadden alleen Griekse koffie, begrepen we uit het verhaal. Prima, gaan we peoven. Ruud vroeg nog om suiker erbij, nee, dat zat er al in en melk dat had ze niet. Beide was ook niet nodig, het geheel met de koffieprut op de bodum was zo zoet, dat je suikerspiegel omhoog vloog. Beetje van het uizicht zitten genieten en op zo'n moment hoef je nergens aan te denken. Hooguit dat je 's avonds echt wel ff je tanden moet peotsen om carriers te voorkomen :-). Uiteindelik zijn we het hele ieland over gekrost om uit te kijken over het beroemde scheepswrak. Uitzicht was schitterend over de rotsen en felblauwe zee. Maar waar de ophef over dat wrak voor is, geen idee?? Lekker verder gesooterd, naar de blue lagoon, leuke tocht, lagoon neit gezien, wel lekker geluncht na een trap op trap af wandeling. Daana naar een strandje gereden. Zwemkleding aan en hup, zweetjes afspeolen. Want die hadden we wel, hotjes deze dag. Het was een strand met zware zwavellucht, zat een grot bij, maar zo leuk dat we dat op de koop toe namen. 6 jaar geleden waren we hier ook. Drankjes komen in een emmertje aan een touw naar beneden (rastaurant is boven), dus we hebben uiteraard een frisje besteld, alleen daarom al. Ff opdragen in dezon en door naar Zakynthos stad, daar lekker ff gelounched met een Mojito en voor donker terug naar "huis" om op te frissen en voor de vernadering weer eens te eten. Heb echt niet het idee dat we veel eten, maar honger kan ik nog niet echt krijgen.

Zaterdag 30 augustus zijn we maar weer lekker begonnen met eten, ontbijt. Waarna we weer op onze scooter gestapt zijn. Eerst naar de lighthouse bij Keri, mooi uitzicht en toen helemaal naar de ander kant van de baai, waar we een strandje wilde pakken. Dat is ook wel gelukt, alleen om er tekomen was een soort van toestand. Eerst vol gas over een redelijke weg, toen we belsoten naar Dafni beach af te slaan. Ik zeg altijd maar zo, als je moeilijke wegen niet "bewandeld" kom je niet op de mooiste plekjes. Stijl naar beneden op een keislechte weg, vooral remmen inknijpen en gaten ontwijken, en geen idee waar je eigenlijk heen gaat. Het bracht osn bij een top strandje met heerlijk warm zeewater, een strandtent en bedjes. Als je daar bent is er weer niets om je zorgen om te maken, hooguit, hoe kom ik hier weer weg :-). De planning was rond 13.00 uur aan het strand, da's gelukt. Ik begrijp alleen nooit waarom de tijd zo snel gaat als je zwemt, ligt, wat eet / drinkt, hop 18.00 uur. We wilde vanavond de scooter nog inleveren, dus tijd om de terugries aan te vangen. Je zag de meterstand naar beneden gaan, die berg weer op, maar gelukt om 20.00 uur zaten we aan een cocktail in Agios Sostis, best gelopen. Weer een heerlijke dag in/op Zakynthos. Morgen maar weer eens rusti aan doen!

Zondag 31 augustus hebben we inderdaad vooral rustig aan gedaan op een bedje op het strand en afkoelen in zee. Dat was het wel zo'n beetje.

Maandag 1 september kregen we een boottocht aangeboden naar de blue caves in de Laganas bay. Om 10.15 uur werden we opgehaald door een grote touringcar, die ons naar de boot bracht, waar nog een busje mensen op moest. Ik zag het aan en dacht, OMG, moet dat er allemaal op en ja hoor, dat moest er allemaal op. 58 man op een boot, waar je nog geen 40 man op wilt hebben. Maar, het mocht de pret niet drukken. We hebben een caretta caretta (schildpad) gespot en zijn in/bij schitterende grotten met knal blauw water wezen zwemmen. Geweldig mooi en gewoon ff geduld hebben om een foto te maken met zonder andere mensen erop. Na zo'n zwempartij, waar we er 2 van hadden, lekker met alle natte lijven weer aan boord, hier en daar elkaar een mep verkopen, bij het afdrogen. Tocht was verschrikkelijk, maar wat we gezien hebben maakte dat wel weer goed. Rond 14.30 uur waren we terug in de haven en om 15.00 uur zaten we met een Mythos bij te komen, aan ht zwembad, in dezon, van deze ervaring. De nacht van maandag op dinsdag was het geen best weer. Er was een keiharde onweerklap. Ik zei nog; Sooooo, maar Ruud pitte gewoon door en de electra was ook in slaap gevallen. Er is een goeie bui bevallen, maar wat 's nachts valt, valt overdag niet en dat klopt. Wel bewolking de volgende dag, maar na rustig aan geontbijt te hebben op ons balkon, toch richting zee vertrokken. Halverwege zit eententje waar ik de hele week al eensk offie wilde drinken, maar bij mooi zonnig weer, kwam het er niet van. Nu toch maar een poging gewaagd en wat denk je, geweldige cappuccino. Hadden we veel eerder moeten doen. Zitten we lekker op dat terras, beginnen er toch weer grote druppels tevallen. Na binnen geschuild te hebben, toch maar bedacht dat het zwembad in onze accomodatie een beter plan was. Nou, hele dag heerlijk weer geweest. Beste DVRAD, deze laatste vakantiedag! 's Avonds onze laatse avond hier, bij osn favoriete restaurant gaan eten, Ole Ole, een mooi tuin restaurant, waar je heerlijk vrij, lekker kunt eten. Helaas liep dat vanavond iets anders. We hadden alleen nog maar een drankje besteld of het begon te gieten en in een tuin restaurant is er weinig plek om te schuilen. 1 klein hokje waar iedereen heen snelde. In de verte zag ik mijn Nojito al klaar staan en gelukkig wist de serveerster precies, in de chaos, bij wie ze hem moest brengen. Voordeel van "vaste klant" zijn. Uiteindelijk stodn er nog ergens een tafeltje in een klein overdekt hoekje, waar we alsnog konden eten. Ach, soms loopt het anders dan je denkt. Hier en daar met tussendoor schuilen terug gekomen bij onze accomodatie. Want als die bui valt, is het geen lullige. Tijd om terug te keren naar de Nederlandse zon. Morgen om 6.45 uur komt de bus voorrijden.

Woensdag 3 september, wekker gezet. Korte broek en shirt aangeschoten, op naar Nederland, waar ook de zon schijnt. Hoe leuk is dat??

Conclussie van deze vakantie; Griekenland is en blijft heerlijk, top vakantieland. Maar we gaan niet meer met massale excursies mee... pfffff.... :-)

Gijsbert en Ans

Super vakantie hebben jullie gehad .

Ageeth

Jullie hebben weer genoten! Gelachen om je leuke verhaal.
I love Agios Sostis! Wij eten ook vaak bij Ole Ole als we daar zijn en zo'n afgeladen excursieboot zie ik regelmatig langsvaren als ik heerlijk rustig op m'n luchtbedje dobber....

Wim en Gerdi

Zo te lezen hebben jullie het weer naar t zin gehad!!

Marleen

Weer een gezellig verhaal om te lezen, nu op naar australie...

Hans en Joke

WIj zijn ook op dat strandje geweest waar de drankjes met een emmertje naar beneden werden gebracht. Leuk verslag heb je weer gemaakt.