Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Onderweg in Uganda (part II)

Zaterdag 15 september, goed geslapen, af en toe een gnork van een nijlpaard gehoord, maar tot de wekker 6.40 uur ging, in dromeland geweest. Na het ontbijt gingen we op weg naar Ishasha, aan de andere kant van het park, zo'n 70 km rijden over de highway to Congo, waar je hier al snel 2 uur over doet. Het werd een slechte dag. We waren hier om leeuwen te spotten, die hier veel in bomen liggen te relaxen. Maar helaas, vandaag zaten ze niet in de relaxmood, geen gezien en ook weinig ander spannends. We hebben gepicknickt aan de grens met Congo (alleen het wter oversteken), wat toch een vreemd idee is, aan de overkant kun je niet veilig rondlopen. 's Middags nog wat rondgereden tot de bladveering van de auto het begaf. Niet vreemd, we hadden nl behoorlike modderbaden 'genomen' deze dag in 4x4. Wat dan wel weer spectaculair was soms. Nadat dit on African way gemaakt was, met een blikje hout en touw (zeg maar, op zn houtje touwtjes) langzaam terug naar het kamp, waar we nu zo'n 2,5 uur over deden. Geen echt leuke dag, dus maar goed afsluiten met een warme ' twin shower' en daarna rustig op onze verranda aan een Niletje. Dat maakt veel goed. 's Avonds bij het eten aangegeven dat we morgen de ochtend gamedrive laten voor wat het is. Ff niet vroeg op, haasten of moeten. Konden gelijk deze zaterdagavnd een extra biertje pakken, de genertor moest een overuur maken.
Het was toch wel erg relaxt een x rustig opstaan, wakker worden van de vogelgeluiden buiten (en de generator die op de achtergrond overheeste, tot het licht was). Voor het ontbijt op de verranda genieten van het uitzicht, over het meer, met echt alleen vogelgeluiden om ons heen en af ene toe een gnork van een hippo. Heerlijk rustig genoten van het ontbijt met een ander stel uit de groep en lekker 'natafelen' , dit hoort ook bij vakantie. daarna de rust van de verranda weer opgezocht met een boek. Waar ook nog een aapje langs kwam huppelen. Na de lunch een verfrissende douche genomen. Blijft vreemd om in je niksie de achtertuin in te lopen met alleen een bamboe hekje tussen het wandelpad en mn douche, maar ach, het was heerlik in het zonnetje. 's Middags om 16.00 uur nog een korte gamedrive gedaan, machtig mooi, in onze Africa cariere nog niet gebeurd, een mannetjes leeuw gespot, met zn kleintje en vrouwtje! Hij wist goed wat hij wilde, zn gezin beschermen. Hij ging vast staan toen we in de buurt kwamen. Mooi groot beest.
Daarna begon het helaas te gieten, maar dat mocht de pret niet drukken. Terug in het kamp, eerder dan verwacht, maar een Niltje genomen met de groep.
Maandag 17 september vertrekken we iets voor 8en, voor een 5 uur durende rit, naar Lake Bunyonyi. Je begrijpt, we kwamen daar rond 2en aan. Tel er hier atijd maar minimaal een uur bij op. We hebben hier simpele kamers met uitzicht over het meer. Heel mooi met ook de groene bergen op de achtergrond. Het is hier allemaal iets 'moderner'. Muziek in de bar, a la carte eten, de hele dag stroom. Na de lunch, even op zn Hollands, broodje hamburger met friet, even het dorp ingelopen naar de lokale markt. Weinig koopwaar voor ons, maar zien hoe dit allemaal gaat is al geweldig. Met bootjes (kano's van uitgeholde bomen) worden de waren aagevaren. Veelal groenten, fruit en kleding. We worden wat vreemd aangekeken. sommige moeten niets van ons hebben, kijken zelfs vijandig, anderen juist weer wel, willen je aanraken (kinderen) of een praatje maken. Ik heb verder dan ook werkelik geen blanken gezien. 's Avonds even gedoucht en wt denk je, koud water. Er gaat toch niets boven een mannetje die je warme douche gereed maakt.
Dinsdg 18 spetember, hebben we uitgeslapen tot 8.30 uur en zijn we rond 10.30 uur vertrokken , planning was 14.00 uur maar we hadden het wel gezien daar. En dat was maar goed ook, Die Afrikaanse uurtjes zijn heel lang. Rond half 1 kwamen we aan bij een kamp, helemaal goed, dachten we, luch bestled, wat bleek, verkeerde kamp. De spagetti groeten was heerlijk, maar daarna nog AFrikaanse 20 minuten rijden naar het juiste kampt. Waar we aankwamen rond half 5. Mozes, wat was ik er ff klaar mee. Giga Afrikaanse massage, schudden met die auto, slechte weg en nog een stort bui ook. rijdt onze chauffeur het kamp voorbij, ff keren, nou dat werkt hier niet zo met een storthbui en afbrokkelende eg. Best ff heel spannend, maar we zitten uiteindelijk in een geweldige tent (zo kun je het eigenlijk niet noemen, huisje) lekker kitch ingericht, met uitzicht over het meer. Even rustig bijkomen, morgen gaat het bebeuren, de gorillatracking. Vandaag al wel geweldig uitzicht gehad over het oerwoud/regenwoud, met boven hangende mist. Alleen maar bomen op bergen en daartussen zit ergens de groep gorilla's die wij gaan spottne. 's Avonds lagen we om 22.00 uur weer in bed, toch wel ruim 13 uur wakker geweest vandaag, daarin 3x gegeten en veel tijd auto gereden. Je begrijpt, we komen in Afrika zeker geen voedsel tekort.

Het is nu 21 september, we hebben vandaag een DVRAD en gaan zo eens kijken of die cappuccino bij Cafe de coffee pot goed te nassen is....

Jeannette

Fantastisch allemaal om te lezen. Ik maak het daardoor bijna zelf mee. Die grote beesten vind ik natuurlijk wat leuker dan die "kleine" (spinnen) maar wel weer een fantastisch avontuur.
Geniet er van.

map

zo ben ook weer bijgelezen. gezellig hoor en wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Zou leuk zijn als je n r. 5 ook nog ziet. Veel plezier nog en we lezen vast nog wel wat voordat jullie weer thuiskomen.

Gerdi

jullie zullen wel lekker door elkaar gehusseld zijn van al die hobbelwegen. Leuk om te lezen hoe jullie je vermaken in afrika, geniet er nog maar van.