Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Onderweg in Uganda

Na het onbijt, iets voor 6en vertrokken in nog donker donker afrika. voordeel zonsopkomst ene de dieren zien 'ontwaken' . Een kleine kudde olifanten met een heel kleintje stak over, kreeg een zetje van een grote met zn slurf om de kant weer op te komen, lief, grappig gezicht. vandaag een rit van ruim 300 km hobbel bobbel weg. We waren over 6en in Kibale forest, waar we 2 nachten blijven in een grote tent, voorzien van douche (tank laten vullen met water) en ecotoilet (afblussen met zand). Een lange reisdag, maar weer veel gezien langs de rode zandweg vol gaten, die we de gehele weg volgden. O.a. div. dorpjes van hutten , veel schoolkinderen in uniformpjes, vrouwen die de was deden in de rivier, de binnenkant van mn ogen, mooie uitzichten over groen, apen, veel bavianen e.a. beesten. Ook nog pech onderweg gehad, kokende radiator, gooi er wat koud water overheen en whala, we kunnen weer. Veel weggeslibte en omgevallen vrachtwagens, die we dan 4x4 moesten omzijlen en natuurlijk de theeplantages. Een koppie thee op zn tijd, ok, maar knabbelen op een groen theeblaadje, mmmm... nee.

Het camp waar we nu zijn ziet er geweldig uit, midden in het regenwoud. Bij aankomst dansende en trommeldende mensen en nu zit ik te wachten op waterr om te douchen. De geluiden van buiten zijn nu al indrukwekkend. Denk vooral aan veel insecten en kleine beestjes en donkere mannen die mn douche klaarmaken. Ik moet zeggen, een heerlijke douche, beetje plannen, inzepen en daarna spoelen. Tijd zat! de wastafel is ook voorzien van een watertank. Best luxe camperen, alleeen jammer van de gaten in het dak, waar beestjes door kunnen. Hier hangt geen klamboe. Gelukkig heeft een reisgenoot ducktap bij zich, dus gaten afgeplakt. Voordat we in bed stapte wel even alles gecontroleerd, een spin is toch net wat anders dan een slang in je tent.

Donderdag 13 september mochten we ' uitslapen' ontbijt om 6.45 uur. Na het ontbijt hadden we de Chimp walk in het regenwoud (gelukkig geen regen gehad) Kibale. Al snel kwamen we de Chimpansees tegen. Geweldig, zelfs met kleintje. Dit is de aapsoort die het dichtst bij de mens staat. Ik zeg, ontbijten en de boel over je schouder gooien, ik kan het! Helemaal leuk en een tijdje blijven volgen wat er gebeurde. Verder, buiten lekker lopen, niet veel gezien, alleen heel veel verschillende vlinders in diverse kleuren, rood, Blauw, groen, oranje, heel mooi. Na de lunch hadden we nog een walk in Bigodi Swamp (moeras), daar dan weer veel verschillende aapsoorten en wat vogels gezien. Weer een leuke dag die werd afgesloten met een Niltje met de groep. Dit terwijl ik mn warme douche besteld had. je voelt je toch net Cleopatra, alleen niet baden in ezelinnenmelk maar douchen onder hout gestookt water. Ik vind het hier super!

Vrijdag 14 september was weer een reisdag en reizen we in zo'n 4 uur naar the Busch lodge in Queen Elizabeth park. Het blijft geweldig wat je onderweg dan beleefd en ziet, van kindjes langs de weg die gillen, how are you tot overstekende olifanten en hangende mannen en ploegende vrouwen. We gingen over een nog slechtere weg dan een paar dagen geleden. Rond half 12 waren we bji the Busch lodge, waar we weer in luxe tenten slapen. Deze x op palen met houten vloer, meer huisje idee. Dit omdat hier 's nachts de beesten ook gewoon het park op komen. Beter dat we voor donker douchen dan, wnat de douche is buiten. Door de achterdeur de tent uit en daar is een tuintje, met bamboe omhekt (dat moet een hippo tegenhouden), met een dubbele douche met hele grote watertank, wat hier door de zon moet opwarmen overdag, en een kleine wastafel met tankje water.

Na de lunch zijn we via een korte gamedrive, weer zo'n heel klein olifantje gezien, vertrokken naar Kazinga channel, voor een 2 uur durende boottocht. Je wist gewoon niet waar je kijken moest, overal dieren. Vooral de vogelaars zijn hier aan hun trekken gekomen. Wat heb je mooie vogels, hele velden vol. Terug nog even rondgereden. Zo geinig om steeds beesten te zien in hun natuurlijke omgeving en vandaag geluk, een groep leeuwen gezien, 2 vrouwtjes met 5 kleintjes. Nr 4 van the big 5 ( olifant, leeuw, buffel, neushoorn), alleen het luipaard nog, maar die kans is klein. Terug in het kamp gelijk samen de achtertuin in gelopen voor een heerlijke verfrissende douche. Echt geinig! 's Avonds wel wat onwennig met tanden poetsen, waar in je tuin kun je welk beest verwachten. Je mag hier nl. ook niet zonder begeleiding in het donker lopen, dus er kan echt wel iets gebeuren.

Het is nu 20 september en we zitten in 'de grote stad' Kisoro.... even bijkomen van alle natuur!!

Tot snel...

Debby

Als je terug komt gaan we snel weer een high tea plannen, want muffins, sandwich, en aardbeien zijn toch beter dan kauwen op een blaadje ;-)

Greet

Weer een fantasties verhaal en wat zie jij ongeloofelijk veel zeg.Succes verder op je reis

Marleen

Ben toch al vaak in Uganda geweest, maar wist niet dat er zoveel wildlife te zien was....

Gerdi

Was weer een schitterend geschreven stuk. Gauw het volgende lezen...

Carolien

Hee Nietje en Rudi, dat zijn weer helse avonturen!! Pap in de benen, de kop lek!! En volop genieten. Het is weer te gek om te lezen, alsof we erbij zijn, ;-) Enjoy. xxx

Ageeth

Het zweet staat op m'n rug na dit spannende verhaal!

XX