Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Entebbe naar Murchison Falls National Park

Zaterdagavond in Entebbe vooral rustig aan gedaan, met een boek en een drankje op onze verranda, lezen bij het licht van een olielamp onder het dak dat overgroeid is met bouganville. Wat een plaatje, alleen zo'n mijnwerkers lampje op mn hoofd, maakt het plaatje minder idylisch.
Morgen om 5.30 uur loopt de wekker af, dus op tijd plat, onder onze 'sneeuwwitte bruidsjurk'.
Zondag 9 september liep om 5.30 uur de wekker af. Deze ochtend hebben we kennis gemaakt met onze reisgroep incl. wij 12 personen. Na het ontbijt vertrekken we in 2 landcruisers, voor een drive van ruim 4 uur naar Ziwa Rhino Sancluary. Onderweg is het goed zichtbaar dat dit Afrika is aan de hutjes met rieten daken, aan de spaanplaten hutjes, aan het leven buiten bijv. koken, aan het vegen van een zandpad voor de huisjes, terwijl het 2 meter verder een grote klerezooi is, aan de vrouwen die spullen vervoeren op het hoofd en uiteraard aan de gaten in de weg. Hoewel het niet tegenviel, veel verharde weg. In kampala even gestopt voor ananas en bananen, ik heb het idee dat we die nog heel veel gaan eten. In het park kregen we allemaal super sexy kaplaarsjes aan. Door de regen was dat geen overbodige luxe, het was 1 groot waterballet. Lekker stampen door het water en de modder, tot we al snel familie neushoorn vonden. Helaas doen die beesten zo min mogelij overdag, ze bleven lekker liggen. We konden ze echt wel tot zo'n 15 meter naderen, met de gedahcte in het achterhoofd, dat dit 1 van de gevaarlijkste beesten zijn, is dat best dichtbij. Na de teruwandeling wash het lunchtijd, kip met aardappel. Hierna was het nog een ruim 3 uur rijden naar Fort Murchison,onderweg nog verschillende aapsoorten gezien, waar we 3 nachten zulen blijven. Tanken viel niet mee, bij station 5 hadden ze diesel, wat we nodig hadden. Gewildig om te zien dat ze hier wel die pompen hebben als bij ons, maar ze hier tanken door een slinger rond te blijven draaien, tot de tank vol is, en dan wel gewoon aflezen wat 'de schade' is. Rond 17.00 uur waren we bij onze lodge, superkamer met balkon. Nu ik dit zit te schrijff, zit ik buiten op het balkon met een Nile biertje bij te komen, terwijl ik uitkijk over groen landschap, waar de Nile doorheen stroomt. Hoe rlaxt, hoewel het bijna donker wordt en we dan uit moeten kijken voor steekbeesten, dus ja hoor.... er hant weer een net boven het bed. 's Avonds moeten we ook iets plannen. We zitten hier in de middle of knowwhere, geen stroom, alleen een generator tussen 19.00 en 22.00 uur. Nou willen we om 22.00 uur best op bed liggen. Morgen gaat de wekker nl. weer om 5.30 uur.
En wat was ik achteraf blij met die klamboe. Toen ik 's morgens naar de badkamer ging liep er toch een gigaspin (zo'n zwarte met snelle poten ja) dat ik er met grote ogen naar keek en oeoeoe piepte (en dan steeds hoger). Na een ontbijtje, ook weer met banana pancake, gingen we op pad voor de gamedrive. Het dak van de auto omhoog, op naar Muchison Falls Nat. park. Het begon goed met het weer, maar toen ik in de wagen met mn regenjas aan moest zitten, hebben we het dak toch maar weer dicht gedaan. Ondanks het slechte weer heel veel wildlife gezien, van Olifanten tot giraffen en van buffels tot wrattenzwiijnen en heel veel herten in alle soorten en maten en namen, bij mij heten ze allemaal hert. Bij de olifanten ging het bijna mis, die werd kwaad en ging met zn oren flapperen en tetteren. Goed gas geven met de auto hielp gelukkig. Verder hadden we door de regen echt de 4 wiel drive nodig, ook soms spannend zo scheef hangen met die wagens. Tegen lunchtijd klaarde het weer op. Picknicken bij de nijlpaarden ' vijver', zo ongepast al die geluiden die die beesten maken als je zit te eten. 's Middags door naar een boottocht op de nijl om weer beesten te spotten. Beetje jammer dat ze ons een boot gaven die nog niet af was, gewoon geen dak. Best heet in de zon. zonder wind. Ik zeg, goed smeren. Ook hier weer veel gezien o.a. krokodillen ene hele mooie uitzichten, vanaf het water overal om je heen oerwoud, groen!. Eigenlijk vandaag alleen de katachtige gemist. Na ruim 2 uur varen zijn we afgezet bij een walking trail om de waterval te gaan bekijken. Eindelijk bewegen, maar gelijk ook goed. Al het luie zweet kwam eruit door het klimmen het klauteren. Maar het was het waard. Aan het einde wachte een natuurlijke neveldouche en schitterend uitzicht op / over een donderende waterval met hele mooie regenbogen, geweldig. De trugrit was in het donker, pas rond 20.00 uur terug in het kamp. Direct eten en daarna douchen en naar bed. Maar niet voordat Ruud de spin vermoord dacht te hebben, maar hij op wonderbaarlijke wijze toch achter mn handdoek vandaan kwam. Mn gil was goed te horen. Tijdens het douchen, wie hield wie in de gaten? Wekkertje weer om 5.40 uur en klamboe goed instoppen. Aan mijn lijf geen gekriebel.
Dinsdag 11 september weer een indrukwekkende dag geweest, zit op het balkon, maar heb al even een 'Niletje' gedronken met de groep. Iets rustiger dan gisteren dus. Na het ontbijt vertrokken voor een 5 uur durende boottocht over de Nijl, nu de Delta in. Grote vlokken schuim op het water, van de kracht van de waterval. Als ik voortaan aan de Nijl denk, denk ik aan Nijlpaarden. Het wemdelde ervan. We hebben zelfs een aanvaring gehad met 1. Denk je boven te komen, ligt er opeens een boot in de weg. Ik schrok wel een soort. Zo'n beestje kan dat bootje echt wel omgooien en dan tesamen met de krokodillen die we gespot hebben... mmm, beter niet een Nile swimming houden denk. Het was een hele mooie tocht met vooral veel vogels spotten. Dat maakt, met om 5.40 uur de wekker en veel vogelen, dat ik af een toe mn nek voelde knieken als mn ogen als vanzelf dicht wilde. De wandeling tussendoor deed me goed, even wat aktie om wakker te worden. Best anders dat je dan niet hoeft op te letten dat je niet in de honde stront stapt, maar nu voor bijv. olifantenstront. Vanaf laag op het water heb je toch weer ander uitzicht op beesten, dan aan wal. Na de lunch nog een gamedrive gedaan. Ondanks dat het heet was toch weer veel gezien. Ik ben gek op giraffe, paar op een rij met op de achtergrond tot aan de horizon groen, geweldig. En van die kleine huppelende hertjes, overal. Er liep van alles door elkaar. Helaas, geen katachtigen. Trug in het kamp, jaaah, Niletime. Teon ik daarna op de kamer kwam, zag ik dat we er nog een kamergenoot bij hebben, een hagedis. Tijd dat we gaan verplaatsen, en dat gaan we morgen doen. Om 4.40 uur staat de wekker, 5.00 uur ontbijt Leve de vakantie!!

Trees

Tjonge, wat spannend weer allemaal...heerlijk!!
Jullie moeten wel vroeg uit "de bruidsjurk" maar ja...als je slaapt maak je meestal niet zoveel mee (of het moet een mooie of enge droom zijn) dus thuis maar weer lekker uitslapen!
Nog een fijne reis gewenst met veel hoogtepunten!

Ron en Ageeth Kastelein

Komt ons bekend voor dat vroege opstaan :)
Gelukkig spotten jullie heel veel wild (incl. SPIN brrr..)
Ha ha "bij mij heten ze allemaal hert", te leuk!
Jullie hebben het GEWELDIG! Wij rillen ook maar dan zonder spin (Ageeth)

KUZZ from Boreft XX Ron & Ageeth

Monique

Wauw wat een belevenissen, en er vroeg uit moeten zeg!
ach ja slapen doe je maar weer in het vliegtuig terug dan kunnen jullie nu veel beessies zien. Nog veel plezier op jullie verdere zoektocht naar wilde dieren.

Gerdi

Dat is vroeg uit de veren, poepoe. Maar dan heb je ook wat aan de dag, zullen we maar zeggen. Zo te lezen maken jullie veel mooie dingen mee, dat wordt veel foto's maken, denk. Veel plezier op jullie reis zonder de enge huisdiertjes. Groetjes daar.

GREET

Zo Ruud en Anita,jullie moeten wel erg vroeg op zeg.
Maar het is heel erg leuk om dit allemaal te lezen wat jullie meemaken. Vooral de grote beesten zeg wat enorm leuk.Veel plezier nog op het vervolg van de reis.

Marleen

Wat een geweldig verhaal weer, veel plezier verder...

Ans enGijsbert

Spannend elke dag weer andere avondturen.

Ans enGijsbert

Spannent elke dag weer onverwachte avonturen.

wil

wat beleven jullie weer veel
gelukkig voor jou anita vindt jij het niet erg om vroeg
op te staan zeker in de vakantie toch ?

Trees

Geweldig allemaal zeg...ik voel en ruik Afrika als ik jullie verhaal lees! Ik wist trouwens niet dat er zoveel wildlife was..zo zie je maar weer: nooit te oud om te leren!
Liefs Trees