Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Van Fisschershaven terug naar Kaapstad (Zuid-Afrika)

Zaterdag 15 april was een lange reisdag, 440 km naar Fischershaven. Na een rustig ontbijtje op het balkon van Lagoon lodge in Knysna, de auto ingepakt en daar gingen we. Voornamelijk snelweg en het laatste stuk binnendoor. Nu vooral bouwland, waar koren ofzo wordt verbouwd. Onderweg nog even gestopt voor een bakkie bij zo’n lieve vrouw, dat we ook haar gebak maar genomen hebben. Lekker, maar dat was ook gelijk de lunch. Het was dit x even zoeken, maar rond 15.00 uur waren we bij Fischershaven Travelerslodge en daar kregen we een boven kamer met balkon in de middagzon, uitzicht op zee. En wat doe je dan? Inderdaad, de rest van de middag niets meer dan “sappies” drinken in de zon. Oh, en chips eten, de taart was gezakt. ’s Avonds hapje eten bij een kroeg in het dorp, de enige, dus ook de beste. Komen we daar binnen, kroeg vol, er is een rugby wedstrijd bezig en dan gaat de deur open. Dus ik zeg maar; Hallo allemaal en liep daarna rustig door, boven was een tafeltje. Ruud vroeg voor wie zijn we? De rode wonnen, de meeste waren voor de blauwe. Kroeg was opeens snel leeg. Mogen we de kaart? Komt die dame met een heel 1,5 bij 1 schrijfbord aanlopen, zet hem op een stoel en zegt, kijken jullie maar, kom ik zo terug. Lekker burgertje gegeten en toen dat stuk weer terug lopen. Het is hier pikdonker. Uiteraard wel zaklampen mee, maar wat een sterren. De hele Melkweg is hier zichtbaar. Jammer dat het zo hard waait, wilde graag doorlopen en naar binnen. Maar, zelfs de lucht is hier schitterend.

Het was een stormachtige nacht buiten, maar zondagochtend 16 april, 1e paasdag, was de lucht strakblauw en bleek het een heerlijke dag te worden. Fischerhave Travelers lodge is net zoiets al “de Zonnebloem” in Kaapstad. We hebben een kamer en badkamer en verder is het aan jezelf. Alles is er om te koken of te ontspannen, als je je eigen zooi maar weer opruimt. We hebben nog binnen in de keuken ontbeten, was nog net te koud buiten. Gelijk na de afwas vertrokken, voor nog een rit van wel anderhalf uur, naar Cape Agulhas. We hebben een stukje off route gereden, ff afsnijden. Toen ontdekte we hoe droog het hier is. Als er een tegenligger kwam, moest echt het raam wel ff dicht, volop stof. Of het opeens bere slecht weer was, maar het klaarde dan snel weer op. Cape Agulhas is het meest Zuidelijke punt van Zuid Afrika, en gelijk de splitsing tussen de Indische Oceaan en de Atlantische oceaan. Je zag echt geen verschil hoor, denk ook niet dat et water links of rechts warmer was. Je moet gewoon maar geloven dat je op het juiste punt staat, aangezien er een “teken” staat. Dus wij, als goedgelovige toerist, maken daar maar een fotomonumentje van. Het water en uitzicht zijn wel schitterend mooi, net hoe de zon erop schijnt, blauw of groen, mooie rotsen en bergen, in de horizon. Best op de terugweg af en toe nog even gestopt om van te genieten en in een duinpannetje genoten van een picknick, uit de wind, uitzicht. Helemaal goed. De terugweg in wat stadjes rondgereden en uiteindelijk in Hermanus, aan het strand, de relax houding aangenomen, op een bankje, met uitzicht op zee. Er was werkelijk niemand in zee, dus heel warm is het denk ik niet, maar dacht, dat hoef ik niet eens te proberen. Ook maar gelijk een late lunch genomen bij Dutsie, tja, wat neem je dan? In Zuid-Afrika, 1e paasdag, in de zon aan zee? Juist, kroketten, uiteraard wel met een Zuid-Afrikaans rosétje, heerlijk.

Maandag 17 april, 2e paasdag, sta je om 8 uur het enige kledingstuk uit je koffer, aan te trekken, die nog niet gebruikt is of simpelweg stinkt, mn bikini. Niet omdat we nu eens een stukje gaanzwemmen, nee, vandaag gaan we kooiduiken met witte haaien. Het was nog een klein uurtje rijden naar Gansbaai, waar dit vandaag zal starten. Eerst wat uitleg en een ontbijtje en toen, met een groep Italianen, de Barracuda op, zoals de boot heet. Het was een half uurtje varen en dan denk je, wat doe ik hier, er zitten hier haaien, wat heb je nou aan reddingsvesten liggen daar, mocht er wat gebeuren. Maar ook, allemachtig wat een druktemakers, die Italianen. Kennen ze niet ff hun bek houden? Toen waren we bij de kooi, die ligt op een vast plek in zee. Heel veel meeuwen erboven. Is er nu al iets dood? Nou, eerst jezelf in z’n sexy wedsuite worstelen, die al nat is. Dat gaat lekker soepel hoor. Schoentjes eronder en toen mochten de eerste 7 de kooi in. Ik ga nog wel even op het dak kijken. De haaien worden gelokt met een grote vissenkop, aan een lijn en bloedwater. Als er 1 aankomt, wordt er geroepen down down en kunnen die 7 in de kooi hem onder water volgen. Hiervoor heb je ook een loodgordel o en een duikbril op. De kooi zelf blijft aan de boot hangen en gaat niet diepere. Vanaf het dak had ik mooi uitzicht op wat er gebeurde. Ruud zal in de 2e shift gaan. Ik naar beneden, kon ik het van dichtbij volgen. Al een stuk minder zicht, met die Italianen en hun camerastokken voor mn neus. Iedereen zat ongeveer een half uur in de kooi, dus na een uur was het mijn beurt. Gordel om, duikbril op en hup de kooi in. Alles binnenboord houden, knieën op de gele band voor je, rug tegen de boot. Het water is redelijk fris, 15 graden werd gezegd en daar kwam witte haai 1. Down down, ok onder, shit, waar laat ik mn benen? Ze zeiden, beneden op de balk. Maar wie zegt dat ik niet die balk gemist heb en mn benen er al onder hangen? Ik trek ze dus maar op en hup naar boven, gene haai gezien. Veel te druk met mezelf. Maar, al snel had ik het door. Water is wat troebel, maar wel gaaf als zo’n beest net voor je langs zwemt. Na een half uur werd er wissel geroepen, maar ik mocht erin blijven. Of dat nou een voorrecht was, weet ik niet, maar ik zat er toch, dus ik blijf nog wel ff, jho. Ruud mocht ook nog een rondje. Dus ook nog samen beleeft. Maar na een uur in die kooi, was ik toch wel blij dat ik eruit mocht. Super ervaring. Snel die wedsuite weer van je afpellen en even een droog shirt aan, rest komt aan wal wel. Word nu wat heen en weer geslingerd. Terug omkleden, nog hapje eten en toen vonden e het wel mooi geweest. Al met al, best intensief allemaal. Even tijd om in de zon te zitten, eerst op het strand, even hapje eten in de stad en toen op ons balkon bij de lodge. Genoten, maar nu weer zien om al die spullen, die we de hele week al in tal van tasjes meezeulen, weer in 2 koffers te krijgen. Gelukt, dan mochten we de laatste Bacardi opmaken.

Dinsdag 18 april, onze laatste dag in Zuid-Afrika. We hoeven niets, dus worden spontaan “pas” om 7.45 uur wakker. Laatste spullenboel opruimen en met een knuffel afscheid genomen van onze gastvrouw. We hebben een mooie route mee gekregen, terug naar Kaapstad. De eerste stop is, een restaurantje aan zee, om te ontbijten. Het weer is al heerlijk, het gaat een hete laatste dag worden. Na het ontbijt inderdaad over een schitterende R44 gereden, bergen gaan zo over in zee ne daar zwierden wij tussendoor, niet wetend waar we kijken moesten. Onderweg ook nog een stop bij nog een pinguïn kolonie, ze blijven leuk. De laatste ochtend nog in het kort dei ndrukken van de afgelopen 3 weken opgedaan. Geweldig mooi land en zeer vriendelijke en behulpzame mensen. Rond 12 uur waren we in Kaapstad. We zijn naar Kirstenbosch gegaan, een botanische tuin. Ik had gelezen over een treetopwalk. Nou, dat was overweldigend, zeker 200 meter. Stelde dus niet veel voor, wel mooi uitzicht over Kaapstad. Wat nu? Nou, dan maar lekker uitgebreid lunchen, veel te heet om te bewegen. Terras, parasolletje, flesje rosé en water en wat te eten, hier zitten we prima. En daarna nog tijd zat om te relaxen in het gras. Rond half 5 vertrokken naar het vliegveld. Ons hukkelbukkie, waar we toch veel mee hebben beleefd, ingeleverd en buiten gaan zitten, wachten en wachten, tot we verder konden. Even omkleden en alles ging lekker snel. We zitten nu op de luchthaven en als alles goed gaat, vertrekken we om 23.00 uur naar Amsterdam.

De cirkel is rond! :-)

Deze (studie) reis was geweldig, heerlijk ons eigen tempo kunnen aanhouden en de dingen gedaan, die wij wilde. Fantastisch land. Afrika is en blijft, ons continent.

heleen

Het was weer schitternd om dit zo mee te mogen maken geweldig

Rik

Wederom weer heel leuk om te lezen ;-)

Dorothé

Het was weer super om mee te reizen met jullie, dank jullie wel daarvoor!!

Greet

Ontzettend leuk om met jullie mee te reizen, zoals jij alles op schrijf is het net of je er bij bent.
Dank je wel, en welkom thuis

Joke

Heel leuk om te lezen. Jullie hebben weer heel wat meegemaakt. Welkom thuis!!

Annet

Schitterende verslagen waren het weer, ik heb er van genoten. Welkom weer in Holland.

petra

toch een beetje meegemaakt zo ;-) volgend jaar mijn beurt JAHOE

Gerdi

Heb genoten van jullie schitterende avonturen. Fijn dat jullie weer heelhuids in Nederland zijn aangekomen!

Martin Vroegop

Sorry, mijn E mail is /was kapot. ik heb het nu 2-5 pas gelezen. het was weer erg leuk jullie te volgen.