Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Addo's Elephantpark (via Knysna), Zuid-Afrika

Dinsdag 11 april, de nacht is een stuk rustiger verlopen. Toch gezelliger om de beestjes te horen ipv dat gekletter op het dak. Kwart voor 7 wakker, we hadden om half 8 met de boer afgesproken, bij de “rivier”weg. Waar gisteren nog grote plassen lagen, waren die nu droog en voorgereden door 4x4’s. Maar helaas, daar waar gisteren nog een brede rivier was, was hij nu wel smaller geworden, maar zag hij er nog gevaarlijk zat uit voor ons “hukkelbukkie”. Wat stenen erin gegooid om te bepalen hoe diep het was, maar wij durfden het echt niet aan. Kut, zitten we hier nog een dag vast, mooi balen. Iets over half 8 was de boer er en die vroeg, wat staan jullie hier nog te doen? We durven het niet. Hij zal onze auto rijden en wij met zijn 4x4 erachteraan. Ik achterin de bak buiten en Ruud achter het stuur. En yes, de boer wist precies waar de weg liep en reed zo naar de overkant, waar wij weer van auto’s wisselden. Wat een opluchting. Nu die baviaanskloof nog uitrijden over 70 km gravel. Kijken hoe dat gaat lopen. Nou, hier is ook wel wat gebeurd. Waar het eergisteren nog kurkdroog was, waren er nu overal rivieren, boomstukken op de weg. Een duidelijk spoor dat hier bulderend water langs gekomen was. Maar, we konden er goed overheen. Verderop bij een wegrestaurantje een bakkie gedaan. Op naar een nieuwe dag. In het plaatsje Uniondale, waar we rond half 11 waren, een brunch genomen en een supermarktopgezocht. We zijn totaal door onze voorraad heen, alleen nog water en een halve fles Bacardi en chocolade eitjes, die ik van Marleen voor mn verjaardag kreeg, maar die zijn voor Pasen. We hadden bedacht om niet helemaal om te rijden, via George, naar Knysna, over de snelweg, maar de Prince Alfreds Pass te nemen. Een onverharde weg, rechtstreeks naar benden, via mooie uitzichtpunten. Was zeker heel mooi, maar nog eens 80 km gravel, dus gehobbel. Achteraf verkeerd gekozen, maar wel genoten van de uitzichten. Totaal anders, vele vele groene bomen, ipv kale vlaktes. Maar, dan ook geen wild gezien. In Knysna, waar we rond 2 uur waren, gelijk naar onze lodge, uitzicht op de lagoon, daarom zeker lagoon lodge?? Auto leeghalen, kamer direct aan het zonnige balkon. Genieten, we hebben een biertje verdiend. ’s Avonds in de stad een hapje gegeten. Denk je alle spanningen voor 1 dag wel gehad te hebben, zit er nog een redelijk grote schorpioen in de badkamer. Dat had je in het vorige huisje best verwacht, maar hier in een “gewoon huis” is dat toch even extra schrikken. We hebben er een wijnglas overheen gezet. Ruud op zoek naar een wapen in de strijd, kwam terug met een schep. Wijnglas op de schep geschoven en de schorpioen van het balkon gemikt. Nou, nu even geen verrassingen meer. Even nachtje tukken. Als je dan ’s nachts naar de WC moet en de deur opent, denk je toch, misschien staat er wel een leger schorpioenen, om met ons af te rekenen. Je kijkt best een soort voorzichtig om je heen.

Woensdag 12 april, direct na het ontbijt vertrokken voor een rit van 360 km naar Addo’s Elephant park. In 1x doorgereden, rond half 1 stonden we voor de gate, inchecken en even picknicken. Toen gelijk even bij de water/drink plek gaan kijken en yes, gelijk de eerste olifanten gespot. Super leuk. Het is heet, dus die gingen zich wassen en drinken. Ze gingen en er kwamen er weer. Om 2 uur konden we de sleutel halen van onze safaritent. Gelijk heen gegaan en wat zien we in onze achtertuin… een paar kudu’s en wrattenzwijntjes. We zijn maar even lekker op ons balkon gaan zitten. Even relaxen voor de eerste gamedrive vanmiddag. Uurtje of half 4 trokken we het park in, voor een gamedrive van ruim 2 uur en weer van alles gezien, veel zebra’s en kudu’s, maar ook buffels en jakhalzen. We zitten op 2 uit 5, van de big 5, morgen weer door. Helaas heeft onze safaritent geen sanitair, dus het is glamping, bedden in de tent, met nachtkastjes, koelkast en zelfs servieskast, maar douchen en naar het toilet in een apart gebouw. Zal ik vannacht wel moeten plassen. Gegeten in het parkrestaurant en daarna bacootje op ons balkon, heerlijke avond, midden in een wildpark. Hoe mooi? Met de geluiden van hyena’s uit de verte.

Donderdag 13 april goed geslapen met gezellig getikker op het tentdak. We zijn weer aan het kamperen zeker? We hadden bedacht de wekker op 6 uur te zetten, dan gaat het park op en zijn de fanatiekelingen al weg, voordat wij er zijn. Nou, die fanatiekelingen waren al zo vroeg in de weer, dat wij ook voor 6en maar in de benen kwamen. Gewoon nog pikdonker buiten, toen ik met mn tandenborstel en handdoek naar het toiletgebouw liep. Kwart over 6 stonden we voor de poort, voor een gamedrive van 4 uur. In het begin weinig te zien. Nee, natuurlijk niet, die liggen nog te pitten. Maar, leuke rit, met weer van alles gespot. Terug even een bakkie gedaan en chillen bij de tent, komt er gewoon een olifant door de achtertuin. In de namiddag nog een gamedrive, toen was het mooi geweest. Tijd voor sappie en happie

Vrijdag 14 april, gisterenavond liep er “gewoon” nog een neushoorn door onze achtertuin. Hoe gaaf? Check, 3 van de big 5. Het was koud in onze safaritent, diep onder het dekbed gedoken en uiteraard om 6 uur wakker van iedereen die het park introk. Wij zaten lekker om 7 uur aan een (paas) ontbijtje in het restaurant, klaarmaken voor een nieuwe reisdag. We gaan vandaag Addo’s achter ons laten om terug te rijden naar Knysna. Maar niet voordat we nog 1x het hele park doorgereden zijn, om de uitgang aan de andere kant te nemen. Nog een hele buffeltrekking gezien van zeker 80 buffels en als nieuw vinkje op de kaart, aapjes e.a. Rond 10 uur begonnen we dan echt aan de terugrit, via de snelweg. Wel zijn we onderweg nog even het Tsitsikamma Gardenroute Nationalpark ingegaan. We wisten dat hier een hangbrug over de oceaan was gemaakt en dat pik je dan mooi nog ff mee, als je er toch bent. Het is vandaag koud en veel wind, dus het zicht op de bulderende oceaan was fantastisch. Die beukte tegen de rotsen. Wij hebben een korte boardwalk gemaakt, met veel trappetjes, naar de hangbrug. Tja, blijft apart, als de brug onder je beweegt. Zeker als daaronder geen rustig meertje loopt, maar de ruwe oceaan. Weer genoten van mooie uitzichten en precies toen het begon te spetteren waren we terug bij de auto. Weg hier. We rijden snel door naar de blauwe lucht. In pettersberg bay, leuk plaatsje aan zee, even een late lunch genomen, inderdaad in de zon, aan zee. De laatste dagen zullen we aan de kust slijten. Toen het ook hier bewolkt werd, doorgereden naar Knysna, om bij onze Lagoon lodge een biertje te drinken in de zon, jaja, tot deze achter een berg verdween. Mooie reisdag en toch weer een stukje gezien van deze wereld.

Gerdi

Wat is het toch genieten van jullie reisverslag. Geniet er nog maar van!!

Andre van der hooft

Mooi bloc jullie maken Veel mee

Trees

Wat een belevenissen op deze "studiereis"..prachtig!!
Het is toch zooo leuk om jullie verhalen te lezen!!
Een mooie Pasen gewenst aan de kust!!
Liefs

heleen

Het was weer genieten met je verhaal bedankt en fijne pasen

Dorothé

Weer ontzettend genoten van jullie belevenissen, geweldig.
Fijne paasdagen (geniet van de eitjes die jullie nog hebben?)

Gijsbert en Ans

Genieten van Jullie verhalen