Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Transmongolieexpress: Irkutsk en Lake Baikal

Er staat een taxibusje op ons te wachten, die ons naar Listvyanka brengt, ongeveer een uur rijden. Onderweg duikt het Baikalmeer al op, het grootste en diepste zoetwatermeer van de wereld. Met het stralende zonnetje erop en de besneeuwde bergen op de achtergrond een schitterend plaatje. Als we in onze homestay zijn is het eerste wat we willen doen, lekker douchen. Valt dat ff tegen, in de kamer is het berekoud en er komt ook lauw tot koud water uit de douche. Lekker dan, maar wel met recht, opgefrist. Eerst maar ff bakkie doen en dan een wandeling door het dorp, langs het meer met het schitterende uitzicht. Het is zonnig, maar best fris. Onderweg een snackie gekocht, er is hier ’s zomers veel toerisme, kun je wel merken, veel bbq’s, maar wij namen een soort brood met beef en uien erin. Wat gebakken werd in een grote ovenpot. Leek wel op kwallen in een pot, maar was heerlijk. Er wordt hier verder geleefd van de visvangst, veel thuis rokerijen. Leuk om door het dorp te lopen, maar om half 3 was het wel tijd voor een “sappie”. Gelukt, terrasje in de zon, jas kon uit, muts/sjaal konden af. Niets mis mee. ’s Avonds even lekker uitgebreid gegeten, ff wat anders dan treinvoer. En daarna naar de sunset bij het meer. Inmiddels is het echt berekoud, 3 graden, met koude wind, maar we zijn bikkels. Gewacht tot die koperen ploert (die ik normaal zo lang mogelijk wil zien, maar ik dacht nu, schiet maar op met zakken) onder ging, met een mooie gloed over het meer.Weg is weg, gelijk terug naar de kamer waar de verwarming het inmiddels goed deed. Klaar met deze dag en vanaf nu leven volgens de huidige tijd, 6 uur tijdsverschil met Nederland, en slapen in een “gewoon” bed, de komende 2 nachten, zonder schudden.

Zaterdag 7 mei, meer dan 10 uur geslapen, jetlag zal wel weg zijn. Rustig wakker worden en dan ontbijten met brood, gebakken ei, yoghurtje, jus en thee. Als we denken klaar te zijn, komt er voor ieder nog een stuk kersentaart aan. Tja, cultuur moet je niet afwijzen (tot op zekere hoogte), dus we hebben nog maar even rustig de tijd genomen om dat ook tot ons te nemen. Daarna alles weer inpakken, vanmiddag rijden we terug naar de “grote” stad, Irkoetsk. Maar, daarvoor nog tijd zat voor een wandeling in Listvyanka. We lopen nu het dorp in, zien hoe “de gewone” Rus hier woont. Het zijn houten huisjes met behoorlijk wat grond erbij. Waar veel hout ligt opgeslagen voor de winter. Het kan hier tussen de +30 en – 30 graden worden. Sommige hebben nog ene houten toilethokje in de tuin. Je moet er toch niet aan denken dat je met -30 ’s nachts je warme huis uit moet om daar ff te gaan zitten (met je Donald Duck)! Over het algemeen is het allemaal veel ouwe zooi en een bende, beter kan ik het niet omschrijven. Hierna op ons gemakkie bij onze homestay gewacht op de bus terug naar Irkoetsk. Die bracht ons in ruim een uur weer terug en waar hij ons toen bracht was wel ff en verrassing. Opeens stuurde hij een smal steegje in en kwamen we bij oude hoogbouw. Daar moesten we zijn. Grote ?? ontstonden boven mijn hoofd. Dit was met recht homestay, we overnachten bij iemand thuis. Hartstikke leuk, cultuur snuiven, maar dit was 4 hoog achter, zonder lift. Geeft ook niks, maar dan is die koffer opeens best heavy. Eenmaal boven werden we een kamer in geloodst, waar we de komende nacht verblijven. Er hangen geen eens gordijnen voor het raam, dat wordt morgenochtend een dingetje. We kregen een sleutel en klaar. Ok, dan maar zelf door dat huis (gelijkvloers) op zoek naar WC en badkamer. De vrouw des huizes zat inmiddels voor de TV en keek niet op of om. Wij klaar, ff omkleden, hup naar buiten waar de zon goed zn best deed, terrastijd. Sappie/happie, rond half 10 weer “thuis”. Vrouw zat nog steeds voor de TV. WE hebben ons voorgenomen, als ze morgenochtend nog zo zit, is ze dood, moeten we ff wat doen. OK, nu dan lekker warm douchen in de badkuip van deze vrouw. Godgloeiende, wel warm water maar geen haak om die sproeier op te hangen. Ondanks dat, er het best van gemaakt. Hoe lekker, een warme douche na 5 avonden.

Zondag 8 mei, niet best geslapen. Ik hoorde geluiden en het huis bewoog. Het wordt tijd dat we weer de trein in gaan, dan weet ik tenminste zeker dat het beweegt en geluid maakt. Het goede nieuws is, de vrouw des huizes stond vanmorgen in de keuken. Ze is niet dood, ze leeft. Netjes om 8 uur kwam ze roepen dat het ontbijt klaar stond. Gebakken eieren, worstjes, pannenkoeken, brood, kaas, thee, warme melk en jam. Ze had er echt wel werk van gemaakt. En dat alles in de huiskamer, naast de TV, die uiteraard aan stond. Om 9 uur stond onze gids voor de deur, voor een Irkoetsk stadstoer. Het is een behoorlijk historische stad en veel staat in het teken van de oorlog. Daarnaast is de morgen, 9 mei, dodenherdenking en Bevrijdingsdag, groot feest met een parade met allerlei legervoertuigen, helaas zijn we dan al weg. We hebben ook 2 kerken bezocht, die dienst hadden. Vrouwen bedekken hier hun hoofd, dus ik heb de muts van Mn trui maar opgezet. Had ff geen sjaaltje bij de hand. Hier is 7 dagen per week kerk, je kunt gaan wanneer je wilt. Hierdoor ook 7 dagen per week alles open, maakt niet ut wanneer je rustdag is. Er staan geen stoelen/banken in de kerk. Je loopt een beetje rond of kijkt naar de “dominee”(orthodox) en zingt mee. Ondertussen kun je heilig water tappen (ik denk dan, uit welke kraan zal dat komen) en zelfs dingen kopen. Hele mooie muurschilderingen, van Bijbelverhalen. We hebben zo’n 2,5 uur rondgelopen, in de stad, en rond half 12 weer afscheid genomen van de gids. Tijd voor een bakkie en ff omkleden. Deze middag gaan we de toerist uithangen. Korte broek aan en sandalen, zo zien ze tenminste echt dat we toerist zijn. Nog ff door een winkelstaat gelopen, inmiddels meer dan 10 km, tijd voor bier op een terras, in de zon. 22 graden in Siberië, niets te klagen. Eigenlijk zo’n beetje de hele middag blijven zitten, beetje mensen kijken en kleur krijgen van de zon. Zo nog ff happie eten, nog ff douchen, dat komt er weer 2 dagen niet van en vanavond rond 21.30 uur gaat onze Transmongolieexpress weer verder, in 2 nachten naar Ulaanbaatar, Mongolië. Op naar een nieuw avontuur.

Geen idee wanneer we weer op WWW zitten, tot ooit X

Monique

Geweldige verhalen om te lezen!!
Geniet van dit prachtige avontuur!! X

Pa en ma

We hebben wel door dat prima gaat . Nog een heel goede vervolg van jullie reis groetjes

Ageeth

Wat is het een fantastische reis Anita en Ruud!
Je kunt beeldend schrijven dus lijkt het net of we er een beetje bij zijn.

Ben benieuwd naar het vervolg van jullie reis.
Have fun en goede reis verder.

KUS

Hennie

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Groetjes!

Dorothé

Weer een prachtig verhaal, goede reis!!

Martin Vroegop

Russische spoken zijn anders dan Engelse, ze stampen harder.