Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Voorbereidingen Transmongolie express (nog 11 brooddoosjes ;-))

Voorbereidingen voor de Transmongolie express, 30 april – 16 mei 2016.

Een reis langs de indrukwekkende Prokovkathedraal in het dynamische Moskou, de unieke mix van traditioneel en modern in Mongolië en het Plein van de Hemelse Vrede in Peking. Maak van je droom werkelijkheid en stap aan boord van de Transsiberie Express voor een onvergetelijke treinreis! Ontdek het statige Rusland, trotseer de Siberische kou, bewonder het zuivere water van het Baikalmeer, ervaar het pure nomadenbestaan tijdens een overnachting in een yurt en dompel je onder in het bruisende stadsleven van Peking. 8000 kilometer, 7 tijdszones, 3 fascinerende landen en 16 overnachtingen.

De Transsiberie Express: de reis van je leven!

Niet voor niets staat de Transsiberie Express bekend als “de koning van alle treinreizen”. Tijdens de ruim 9000 kilometer die het spoor telt zie je een heel continent aan je voorbijtrekken, maak je kennis met verschillende culturen en doorkruis je het ene na het andere adembenemende landschap. Het plan voor “s werelds langste spoorlijn werd in 1891 bedacht door tsaar Alexander III die Moskou wilde verbinden met Vladivostok. Inmiddels kent de spoorlijn verschillende routes, waarvan de Transmongolie Express (die van Moskou naar Peking rijdt – zo’n 8000 km) misschien wel het speciaalst is dankzij haar route dwars door de uitgestrekte Gobiwoestijn in Mongolië en langs delen van de Chinese Muur. Een onvergetelijke ervaring.

Deze tekst was voor ons de doorslag om redelijk impulsief deze reis te boeken. Geen idee wat het voor consequenties met zich mee zal brengen. Namelijk 3 visa regelen, wat uiteraard via een visumbureau kan, maar als je een bijzondere reis boekt, moet je de voorbereidingen ook zoveel mogelijk zelf doen. En dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad. Als ik dit allemaal geweten had, voordat we deze reis zomaar boekte, had ik het waarschijnlijk niet gedaan. Het mag wel een verdomt mooie reis worden J.

We hadden per land een uitnodiging nodig, waar van dag tot dag precies op stond waar je bent en wat je doet, pasfoto’s, formulier waarop uitgebreid (per land) ingevuld moest worden wie we zijn en waarom, bewijs van “rijkdom”, ofwel, zekerheid dat we financieel voor onszelf kunnen zorgen, bewijs dat we voor ziektekosten verzekerd zijn en uiteraard een paspoort die nog minimaal een halfjaar geldig is, na terugkomst, waar ook nog minimaal 3 dubbele pagina’s in leeg zijn voor de visa.

Visa aanvragen kan op zn vroegst 3 maanden vtv, maar ja, we moesten tussendoor ook echt nog een keer op vakantie, dus hadden dat paspoort ook nog nodig, dus het was even plannen. De eerste en de spannendste opgepakt voor de wintersport, Rusland.

Pasfoto’s gemaakt, als we er van de zomer nog maar op lijken, je weet het niet met die Russen. Nu beslissen. Haar laten groeien en blond houden of toch andere kleur en/of weer kort knippen… Jeetje, waar je over na moet denken om op vakantie te kunnen. Check; pasfoto’s geregeld.

Dingetje was het regelen van de brief van de verzekeringsmaatschappij, dat we in de Russische federatie verzekerd zijn voor ziektekosten. IAK bellen, kunnen jullie dit regelen? Wanneer gaan jullie? 30 april, maar ik wil graag dat jullie er een ruimere tijd opzetten, minimaal 3 maanden. Wat heen en weer gemaild en toen kreeg ik ze. Een voor de heer R. van’t Veld en een voor mevrouw J.A. van’t Veld. Shit, dat is niet goed, er moet Dijkstra op staan. Weer contact met IAK, kopie van het paspoort mee, ik heet Dijkstra. Kunnen jullie dat op de brief vermelden. Antwoord; Nee mevrouw, wij gebruiken de gegevens, zoals u ingeschreven staat bij de gemeente. Tja, bijna 22 jaar geleden getrouwd en er toen voor gekozen om alleen van’t Veld te heten en geen Dijkstra meer. Niet wetende dat die keuze mij bijna 22 jaar later, zo’n stress op zal leveren. Volgens IAK moest het geen probleem zijn, aangezien ik zo bekend ben bij de gemeente en er staat natuurlijk wel op mijn paspoort, e.v. van’t Veld. Als ik toch een brief wil met Dijkstra erop, zal ik mijn naam bij de gemeente moeten laten veranderen. Ja, dat lijkt me wel heel overdreven. Het is niet de eerste keer dat ik zeg; Dit mag wel een verdomt mooie reis worden, zoveel voorbereidingen heb ik nog nooit eerder gedaan.

Invullen van het digitale formulier, 5x nakijken… klopt het echt allemaal, geen fouten gemaakt? Zo moet het maar. Alles naar eer en geweten ingevuld. Stapels papieren mee en toen voor begin februari een afspraak gemaakt bij het Consulaat van Rusland, op een doordeweekse maandag om 10 uur en om 10.10 uur. Samen met Marleen, die zo lief was om mee te gaan, naar Den Haag afgereisd. We waren lekker op tijd, nog tijd voor een bakkie, met toch wel wat van spanning in mijn lijf. Iets voor tienen het consulaat in en wat zie je dan, sowieso dat het een ouwe klerezooi is en verder alleen maar tekst in het Russisch, geen touw aan vast te knopen en dan achter glas zo’n nors kijkend Russisch “wijf”, die al bezig was met een dame voor haar raam. Ik dacht nog, hoe kan dat nou, 10 uur was de eerste tijd en die afspraak heb ik. Netjes op de stoeltjes plaatsgenomen en afwachten. Het is inmiddels 10 uur, die dame voor het raam is klaar en gaat weg. En nu? Moet ik naar dat raam, roept ze me, gaat er een belletje, geen idee? Ik probeer oogcontact te krijgen, dat lukt. In het Russisch vraagt ze op norse toon, wat mot je (althans, dat maak ik ervan)? Ik nog heel blond, praat u ook Nederlands? Njet haha… Fuck, Engels dan? …. Het komt erop neer dat deze balie alleen voor Russische paspoorten is. Ja maar, ik heb een bevestiging dat ik hier een afspraak heb. Laat maar zien dan? OK, we moeten aan de andere kant van het pand zijn, lekker opgelet. Kut, nu ben ik te laat. Het is allang 10 uur geweest. Maar de dame aan de andere kant was een stuk vriendelijker. Al mn papieren ingeleverd, heel even een hartritmestoring, toen ze haar collega erbij riep, maar die zag al snel staan dat de datum dat we verzekerd zijn ruim voldoende is, pfffff, gelukkig dat ik dat schriftelijk vastgelegd heb gekregen. Klaar, u kunt hiernaast afrekenen en dan donderdag weer ophalen. Mag het ook vrijdag? Ja hoor.

De vrijdag erna is alles geregeld, sticker staat in de paspoorten en Marleen en ik gaan lekker lunchen om het te vieren. Eerste en moeilijkste obstakel overwonnen. Alles moet gevierd worden.

Direct de maandag na de wintersport, door met China. Alles lag klaar, natuurlijk dat ook nog 5 x nagekeken. E.e.a. moest aangetekend verstuurd worden, dus op naar een postpunt, tuurlijk ligt deze ochtend net het systeem eruit. We kunnen het voor u aanpakken, maar dan heeft u geen bewijs. Nou, laten we dat niet doen, er zitten 2 paspoorten in (dacht ik) en als ze kwijt raken is dat nog niet eens zo erg, maar dan ben ik ook die visa voor Rusland weer kwijt, dat wil een mens toch niet. We spelen maar even op save. ’s Middags terug en alles kunnen versturen en netjes op de hoogte gehouden waar onze paspoorten zich per dag bevonden. Laatste actie puntje, wil je even 280 euro aftikken, dan krijgt u uw paspoorten weer terug, met China visum. Mijn God, wat een geld voor een sticker. Het mag wel een verdomt mooie reis worden J.

Als laatste, dat moet weer per 1 januari 2016, het visum voor Mongolië. Het consulaat zit in Brussel, maar een onderdeel ervan zit in Breda. Mooie reden om een weekendje naar Breda te gaan, met Pasen. Gebeld en ja hoor, ik kan een afspraak maken op vrijdag 25 maart 2016 (heb eind 2015 al gebeld). Dan gaat er een belletje in mn hoofd rinkelen, dat is goede vrijdag. In Mongolië doen ze misschien niet aan Pasen, maar ik moet wel zeker weten dat ze open zijn. Wat zal ik doen? Ik stuur een bevestigingsmail, dat ik, doordat ik eind 2015 een telefonisch een afspraak heb gemaakt, ik deze niet bevestigd heb gekregen. Of ze mij, per retourmail, deze afspraak kunnen bevestigen. Mail ontvangen, ik weer gerustgesteld, dat we niet voor Jan Lul naar Breda af zouden reizen. En dan laat je alle papieren en je paspoorten (waar die visa voor Rusland en China al in staan, en die je zeker niet wilt kwijtraken) achter bij een stagiaire en krijg je een kwitantiebriefje, die als bewijs dient dat je over een week die paspoorten weer terug ontvangt via de post. Wat anders kan je doen, dan erop vertrouwen dat alles goed komt. Het mag wel een verdomt mooie reis worden J.

Inmiddels zijn de paspoorten weer in huis en staan alle stempels / stickers erin. Best gelopen... Alle papieren / tickets zijn ontvangen, daar kwamen nog een paar ?? op, maar ook dat is opgelost. We zijn er klaar voor! Zaterdag 30 april om 11.45 uur gaan we de lucht in en hopen om 17.00 uur te zijn geland in Moskou - Rusland. Het avontuur kan beginnen.

Dan de voorbereidende inkopen/zoektocht nog; Cup a soup, thee, oploskoffie, nou…. Dat wordt genieten in die trein. Wegwerp washandjes, thermosflesjes, plastic bordjes/bestek, pleisters, pillen, norit, vochtige doekjes, handen was zonder zeep, zaklamp, oplader, lakenzak, opblaaskussen, e-reader, spelletjes, hoe en wat Russisch, info boekje Peking en transseberie express…. Whatever. Super spannend wat we gaan beleven. Documentaires bekeken, en beurs bezocht, weblog gelezen en internetsites bezocht. Het mag wel een verdomt mooie reis worden J.

We hebben er zin in, maar vinden het ook best spannend!

Nog 11 brooddoosjes ;-)

Map

WoW wat een voorbereidingen het mag inderdaad een verdomd mooie reis worden ????. In ieder geval heel veel plezier en lekker gaan genieten van deze spannende reis.

wil

Ook dit gaat vast weer een mooie reis worden

Ageeth

Tjonge wat een toestanden... maar het wordt vast onvergetelijk!

Trees

Hahaha..wat heb je alles weer mooi opgeschreven!
Ik verheug me nu al op de reisverslagen van jullie studiereis.
Een hele mooie, onvergetelijke trip toegewenst..als je niks onderneemt dan maak je ook niks mee toch?!

Monique

Ik wordt al moe als ik het lees hahaha!!
Maar alle voorbereidingen getroffen en nu aftellen maar!!
Alvast heel veel plezier, op naar vast weer een prachtig avontuur!!

Joris

haha lange voorbereidingen, wel mooie voorpret! Wij gaan in oktober, hebben alles lekker laten regelen. Bij consulaat zit ook Tiara, die zijn specialist voor transsiberie express enzo. Ik heb er zin in!

Leontien

Ik zie 'jezus'sandalen...... van wie zijn die?
Laat je die ook achter? hahaha