Het-wel-en-wee-van.reismee.nl

Weekje Egypte (Hurghada)

13 mei 2015, we gaan lekker een weekje relaxen in Egypte, Hurghada. Maar, ook in Nederland is het lekker weer. Hoe leuk is het om eerst thuis nog even, in je korte broek, in de achtertuin, een bakkie te kunnen doen, in de zon. Heerlijk!! Rond half 11 zijn we vertrokken, richting Schiphol. We hadden een parkeerplek gereserveerd, maar kregen een gratis upgrade naar Valet parking. Even wachten, in de buurt van de vertrekhal en toen kwam iemand de auto ophalen en reed ermee weg. Als het goed is, staat die volgende week ’s nachts hier weer te wachten, zodat we zo weer naar huis kunnen.

Inchecken hadden we thuis al gedaan, dus alleen bagage droppen. Nou, daar blijken Cor en Don niet zo goed in. De rij die nog in moest checken ging sneller, dan de drop-off. Maar, ook dat is gelukt. We hadden bedacht om nog even lekker een pizza te eten, voordat we het vliegtuig in gingen en zeker voordat we aan het Egyptische eten blootgesteld worden. Je hebt de vloek van de Farao zo te pakken. Netjes op tijd, rond 14.00 uur gingen we de lucht in. Rustige vlucht, wel met een omweg via Marsa-alaan, waar bij de achterblijvers wat verwarring ontstond, hoe laat is het? Zelfs de stewardess gaf de verkeerde informatie door. In de zomertijd is er geen tijdsverschil. We waren gewoon te snel gevlogen, om 20.00 uur geland in Hurghada. Alles ging vrij snel, rond 21.30 uur in ons hotel. Daar was het natuurlijk al donker, dus geen idee hoe het eruit ziet. Het voelt lekker warm, en daar komen we voor, dus prima. Hapje eten, sapje drinken, balkon hangen, douchie pakken, bed inliggen. Prima reisdag, laat morgen de vakantie maar beginnen.

Donderdag werden we rond half 9 wakker en na het ontbijt moesten we toch eerst ff het resort, wat er prima uitziet, we hebben uitzicht op zee en zwembad, verlaten. Ruud is zn tandenborstel vergeten. Nou zal dat die Egyptenaren een worst zijn, ik heb toch liever dat er we laf en toe een verfrissinkje door dat gat gaat. Wat blijkt, we zijn hier al zeker 7 jaar niet geweest, maar blijken gewoon nog vrienden te hebben. We zijn maar een beetje strategisch gaan lopen, aan de winkel loze kant. Hoe dan ook, tandenborstel is gescoord voor, omgerekend zo’n 6 euro. Als je dan weet dat een 4 gangen menu 10 euro is, weet je, dat je vriend, geen vriend was. We zaten nog niet op een strandbedje of de massage meneer kwam langs en de excursie meneer. Vandaag even niets. Hoewel ’s middags de snorkel op kon hoor en nog voor een nuttig doel ook, er zwom een dolfijn in onze baai, die we nu ook onder water hebben kunnen bewonderen, geweldig leuk! En dat snorkelen, nee, dat zal geen hobby worden. Ik zag zee-egels en kwallen (die zie je thuis ook vaak genoeg, zonder duikbril op J, dat wil je niet weten, als je daar zwemt. Rond half 6 werden we gewoon verzocht om weg te gaan van het strand, ze wilde de bedjes opruimen. Het strand ging dicht, mooie boel.

Nieuwe vakantie, nieuwe beesten. Vanavond zat er een kakkerlak uit de douchebak te drinken.. Sssst, niet verder vertellen. We hebben hem vermoord, met Griekse muggenspray, en het lijk verstopt onder de prullenbak. Ruud en ik zijn elkaars alibi, want een motief hebben we zeker.

Vrijdag 15 mei ging het gebeuren, totale ontspanning, met een Egyptische Hammam behandeling. Van sauna, naar bubbelbad, naar Turks stoombad, naar een grondige schrubbeurt met kokosmakronen en modder uit de rode zee. Er werd beloofd dat we er 5 jaar jonger uit zouden gaan zien, zonder garantie, het is inderdaad mislukt. Als laatste kregen we een massage. Mijn God, af en toe dacht ik dat ik alles zal breken, ze is zelfs over me heen gekropen. Ze woog gelukkig geen 100 kg, mar zeker ook geen 30. Als ze dan bij je voeten begint met kruipen, denk je toch, waar zal ze stoppen? Nou, ze sprong er nog net niet bij mijn hoofd weer af, maar zette bij mijn schouders de achteruit stand in. Hele nieuwe ervaring weer, waar ik na de lunch even van bij moest komen, op een bedje op het strand. Dat heeft de rest van de dag wel in beslag genomen. Heel vervelend.

Zaterdag 16 mei hebben we een volledige DVRAD (voor de “nieuwe” onder ons; Doe Vooral Rustig Aan Dag), gehouden op het strand. Aangezien iedereen hier al zit voordat wij überhaupt wakker zijn (en dat is echt niet laat, uurtje of kwart voor 9), hebben we nu de hulp van de badlaken boy ook maar ingeroepen, de komende 3 dagen 2 strandbedjes voor ons gereserveerd te houden. No problem.

Zondag 17 mei gingen we, na het ontbijt, lopend “de stad” in. Het zal ongeveer 20 minuten lopen zijn naar de bazar. Even goed opletten hoe we lopen, om ook weer terug te kunnen komen. Veel ouwe gribus onderweg en hoe verder we van het hotel af kwamen, hoe meer ik het idee kreeg dat ik wel erg weinig aan had (korte broek en hemdje), vergeleken de lokale bevolking, die voornamelijk in lange (zwarte) “jurken” liepen, met hoofddoek. En als ze het erg koud hadden, ook nog handschoenen en een sjaal voor. Dan zag je allen hun ogen. Tja, dan had ik weer een zonnebril op, dus de verschillen waren wel erg groot. Ook zagen we weinig andere toeristen, maar ondanks dat, heb ik me zeker niet onveilig gevoeld. Wel hier en daar bekeken. Het is wel een belevenis zo’n bazaar, vlees hangt lekker buiten in de zon, vogels en kippen in een open hok (kort gewiekt), ook pal in de zon (legbatterij kippen hebben het nog beter), auto’s rijden overal dwars doorheen, groente/fruit kramen, ezels zo mager, voor een te ware kar, mensen met grote gewaden aan. Echt midden in een totaal andere cultuur. Terug hebben we een, voor Egyptische begrippen, opmerkelijk lekker bakkie cappuccino gedaan op een soort terrasje. Mannelijke ober vraagt Ruud wat we willen. Eergisteren in de sauna, werd Ruud dan weer genegeerd door Doedoe, “mijn” saunabegeleidster, die ene, die ook over me heen kroop. Verschil in sekse is hier zo groot. Net voor de middag lagen we weer op ons strandbedje, dus toen het 12 uur geweest was hadden we wel “een sappie” verdiend. Rest van de dag maar even lekker rustig aan gedaan en de middag weer beëindigd in de tuin met een rum cola, als aperitief. Allemachtig, ze gooien hier meer dan de helft rum in je glas, met iets cola. Ik moet zeggen, als die Russen hier, worden ook daar niet gezelliger van. Wat een volk zeg.

Maandag 18 mei hadden we weer een totale DVRAD en dat was nodig. Slecht geslapen. Er was geen wind dus de muggen in de kamer hadden ruim baan, (anders veel wind door de openstaande schuifdeur, airco maakt herrie of er een vliegtuig opstijgt), en hielden ons goed bezig. Dus, ontbijten, bakkie (bij de tent van gisteren), liggen, drankje, drankje, lunchen met een drankje, liggen, drankje, zwemmen, liggen, drankje ofzoiets…

Dinsdag 19 mei hebben we een snorkeltrip geboekt. Even goed die snorkel in snorkelen, want bij ons in de baai zitten ff iets teveel kwallen om er een rondje te flipperen, voor de lol. Wekker gezet, we werden om kwart voor 9 opgehaald en naar een redelijk luxe jacht gebracht, met nog zo’n 30 mensen. Deze x echt ruimte zat om het comfortabel te hebben. Eerst 3 kwartier varen, naar the Dolphins house, waar we dolfijnen gingen spotten, zowel boven, als onder water. Mijn God, we waren niet de enige. Lagen nog 15 boten, met gemiddeld 40 man aan boord. Wie goed kon zwemmen mocht dolfijn snorkelen. Als we er vlak bij waren, allemaal in het water springen en zwemmen, zwemmen kijken, zwemmen, kijken. Wat een gekkenhuis van half naakte gehaaste mensen met flippers en snorkels. Sommige nog nooit gesnorkeld, raakte in de war, toestanden. Ik was kapot en voelde me schuldig naar die arme beestjes toe, die werden even alle kanten op geduwd. Maar eerlijk is eerlijk, geweldig om te zien, zo’n school beven en onder water. Tweede stop van deze dag was puur om rustig te snorkelen om een groot koraal bed heen. Of je aan het zwemmen bent in een hele groot aquarium. Vissen, allerlei maten en kleuren, koraal en ook kwallen (op dit oppervlakte te verwaarlozen), beetje met je kop onder water en af en toe even boven kijken of je de boot niet gemist had. Na de lunch, aan boord, hadden we nog een snorkelstop. Hele leuke dag, maar ik vond het ook wel weer mooi geweest, met mn kop in die “zoutbak”. Terug aan boord lekker in mn boekje gaan zitten, genieten van wind en zon. Terug aan land merkte we pas wat voor dag het was, bloedheet, zo’n 40 graden geweest. Vandaar dat mn rug zo rood was ’s avonds. Heen waren we als laatste opgehaald, dus terug weer als eerste terug gebracht, perfect, 4 uur thuis. Gelijk naar de bar gelopen voor een kous sappie. Ff wat anders dan zout water. Het smaakt naar meer en ff bijkomen op een, inmiddels verlaten strandbedje, van deze mooie dag op zee. ’s Avonds toen ik wilde gaan douchen hadden we nog ff horror. Ik sluit het douchegordijn, zet de sproeier aan en zie door het gordijn iets heel snel bewegen, met voelsprieten. Van schrik begin ik te gillen, sta met de stromende sproeier in de badkamer. Roep help en alles ging heel snel. Die kakkerlak zit uiteindelijk onder de prullenbak in het slaapgedeelte. We hebben 2 volle flessen water in de bak gezet, net of het beest met de bak op zn rug door zal lopen. Het zekere voor het onzekere. Klusje voor de schoonmaker morgen.

Woensdag 20 mei gaan we weer terug naar Holland, maar niet voordat we nog een hele dag kunnen relaxen. Het was tijdens het ontbijt al bloedheet, de teller heeft vandaag 42 graden aangegeven. Zonder wind is dat ook in de schaduw, best warm. Maar dat gaf niks. We hoefde nl helemaal niet te bewegen. Deze dag zag er een beetje uit als maandag, alleen lagen we nu om 10 uur al op een strandbedje en gingen we rond half 5 opruimen en douchen. De kamer een halve dag langer houden was 6 euro, dus daar hoefde we niet heel lang over na te denken. Er kwamen ook nog 3 dolfijnen langs zwemmen (om gedag te zeggen), zo spontaan is het allemaal nog nooit geweest. Iets voor half 7 werden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Hier kijken ze verder nergens naar. Voor de show moet alles door de scanner, maar water kon gewoon mee en toen de pieper bij mij af ging, voelde ze alleen even of ik niets in mn zakken had. Geeft een veilig gevoel, die security hier.

Goeie vlucht gehad, netjes om kwart voor 3 ’s nachts geland in Amsterdam. Wel even moeten wachten op de auto, stond helaas nog niet, zoals beloofd klaar, maar goed gekomen en rond half 5 lagen we lekker in ons eigenste bedje!!

Conclusie van deze vakantie: DOL FIJN!!

Wim en Gerdi

Was weer heerlijk om te lezen!